Prodejci alkoholu budou muset mít koncesi

Praha - Kamery napojené na celní správu, kauce pět milionů korun a povinnost vracet kolky celníkům - to jsou nové povinnosti, které musí plnit výrobci a distributoři lihovin. Vláda totiž schválila návrh zákona o povinném značení lihu. Jeho cílem je omezit nelegální trh a zamezit daňovým únikům. Kabinet také zpřísnil pravidla pro prodej tvrdého alkoholu. Obchodníci budou muset kvůli svému podnikání do budoucna získat koncesi. Podle obchodníků to ale problém nevyřeší.

Nová norma o značení lihu reaguje na metanolovou aféru ze září loňského roku. Jejím cílem je omezit nelegální trh s lihem a zamezit daňovým a celním únikům. Mezi opatření, která zákon zavádí, patří například snížení objemu spotřebitelského balení lihu ze šesti litrů na jeden. Zákon dále zavádí povinnosti pro všechny výrobce a distributory, kteří označují lihoviny kolkem, složit kauci pět milionů korun jako jednu z podmínek pro registraci k podnikání s lihem.

Zavedena by také měla být nová generace kontrolních pásek s novými ochrannými prvky. V provozovnách, kde se kolkuje tvrdý alkohol, mají být nově kamery propojené na celní správu. Novela zpřísňuje režim kontroly nakládání s kolky a zavádí vyšší sankce za porušování zákona. Navíc zákon nově zavádí povinnost vracet sejmuté neporušené kontrolní kolky celníkům.  

„Se zpřísněním souhlasíme, chceme se zastat slušných podnikatelů. Je v zájmu nejen státu, ale i podnikatelů, aby se v tom udělal pořádek,“ komentoval Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.

Juračka: Podmínky musí být tvrdší a razantnější, jinak to nemá smysl

Vláda zpřísnila také pravidla pro prodej tvrdého alkoholu, když prosadila novelu zákona o živnostenském podnikání, která zavádí koncese na prodej tvrdého alkoholu. O speciální povolení na prodej lihovin budou muset žádat statisíce obchodníků. Podle ministerstva průmyslu může získat koncesi v podstatě každý - a to je podle zástupců Svazu obchodu a cestovního ruchu problém.

„Rozdávat koncesi kdekomu na požádání za laxních podmínek se mi nezdá být adekvátní situaci na trhu a problém to rozhodně nevyřeší,“ uvedl. „Navrhujeme zpřísnění udělování koncesí. Chceme, aby podmínky pro získání licence byly stanoveny zvláštním předpisem, to znamená vyhláškou,“ dodal.

Video Koncese na prodej alkoholu po metanolové aféře
video

Koncese na prodej alkoholu po metanolové aféře

Juračka: Koncese se budou rozdávat každému

V době, kdy na trhu koluje až 30 procent nelegálně vyrobených lihovin, by měl podle Juračky koncesi získat podnikatel, který vede řádné podvojné účetnictví, je plátcem DPH a bude registrovat tržby. „Rozhodně to není administrativní zátěž, protože poctivý podnikatel s tím mít problémy nebude, ten tyto věci plní. Chceme narovnat podmínky na trhu, aby nebyli biti ti poctiví, protože za chvíli už konkurenční výhodu nepoctivých nevydrží,“ uvedl Juračka.

„Ministr Kuba mluví o zvýšení administrativní zátěže pro podnikatele, čemuž já nerozumím. Zavedení přísnějšího režimu je přáním podnikatelů a všech poctivých prodejců,“ dodal Juračka.

Novela zákona o značení lihu je podle prezidenta Unie výrobců a dovozců lihovin Petra Pavlíka správná věc, stejně tak koncesování prodeje lihovin v gastrozařízeních. „Je tam řada opatření, která jsou užitečná. Nás mrzí, že legislativa nebyla schválena promptně po ukončení prohibice. Je to půl roku, dnes byla schválena změna zákona, teď čekáme, kdy bude schválena v parlamentu a vejde v platnost. Doba mohla být kratší,“ uvedl Pavlík. Dodal ale, že některé věci mohly být řešeny razantněji.

Český trh lihovin klesl loni vinou metanolové aféry oproti roku 2011 o desetinu. Největší pokles zájmu zaznamenaly restaurace. Češi omezili hlavně konzumaci vodky, bylinných lihovin i tuzemáku – podle Unie výrobců a dovozců lihovin je to logické, právě ty totiž byly pančované nejčastěji. Kauza s pančovanými lihovinami vypukla loni v září. V Česku na otravu metanolem zemřelo 42 lidí, další desítky skončily s trvalými následky.

Jak velkou ránu utrpěly likérky v zahraničí?

„Některé renomované značky utrpěly tím, že jsou svázané s Českou republikou. Spotřebitelé například v Rusku a Polsku jsou opatrnější při nákupu českých lihovin,“ uvedl Pavlík.