Úspory neúspory – za sladké se Češi utrácet nebojí

Praha – I přes vyšší ceny si Češi sladké neodpustí, a to ani v době, kdy jsou často nuceni omezovat výdaje. Je pro ně totiž odměnou za těžkou práci. Ročně za cukrovinky utratí víc než 12,5 miliardy korun. Největší zájem je o sušenky a čokoládové pochoutky. Podle výzkumné společnosti GfK loni jejich spotřeba stoupla až o pětinu.

Češi mají v oblibě třeba čokoládové pochoutky

„Takový pozoruhodný trend je nárůst v prodeji čokoládových výrobků a zcela specifický je nárůst tabulkové čokolády. Tam jsme zaznamenali vzrůst za poslední rok 23 procent,“ konstatoval mluvčí Interspar Aleš Langer. 

V tuzemském čokoládovém byznysu se ročně protočí 470 milionů korun. Přesto u lidí čokoláda na prvním místě není. Vedou oplatky a sušenky. Průměrně si je rodina koupí jednou za devět dní. Preferuje menší balení.  

Ušetřit se dá na rodinných baleních

Češi jsou přitom vybíraví - sušenky třeba chtějí bez polevy, oplatky a vafle házejí do košíku, když mají částečnou polevu nebo jsou celomáčené. Lidé se dívají rovněž na slevové akce a nakupují rodinná balení, a to průměrně pětkrát za dva měsíce. „Dalo by se předpokládat, že je to otázka ceny, kdy ta malá sladkost nezasáhne domácnost tolik cenově,“ řekla manažerka výzkumu Vladimíra Šebková. 

Cena ale roste - v průměru asi o 13 procent ročně. Balení se sladkostí se zase naopak zmenšuje. Třeba tabulka čokolády, která dříve vážila 150 gramů, je teď lehčí o deset gramů. Zmenšující porce se ale nepodepisují na lidech. V Česku totiž víc než polovina lidí trpí nadváhou.