Slevy a expanze do menších měst: Oděvní řetězce se „perou“ o zákazníky

Praha - Oděvní řetězce v Česku vyrážejí do boje o zákazníky, které z jejich obchodů vyhnala krize. Jejich tržby kvůli ní začaly po deseti letech poprvé klesat. Letos plánují největší hráči na trhu otevření desítek nových prodejen, jichž se dočkají i menší česká města.

Krize nemilosrdně oddělila úspěšná obchodní centra od těch neúspěšných. Do těch poloprázdných se obchodníkům nechce, zato o místo v těch prosperujících se svádí boj. Značky, které zaváhají, přitom mají smůlu - jejich místo totiž ihned zabere konkurent. To si ale ani jeden z velkých prodejců nemůže v době, kdy lidé šetří, dovolit.

Za oblečení Češi utratí ročně v průměru deset tisíc korun, což je o 15 procent méně, než utratili ještě před třemi lety. „Neznamená to, že by rezignovali na značkové zboží, ale velmi často si počkají, až je jejich oblíbené zboží ve slevě,“ konstatoval ředitel Incoma Gfk Tomáš Drtina. „Nedáváme vyšší slevy, spíš máme častěji akční nabídky. Výprodeje jsou jen dvakrát do roka. Víc jsme měli loni akčních nabídek,“ řekla k tomu mluvčí C&A Monika Žilková. 

Kromě slev sázejí obchodníci i na to, že otevřou víc poboček v menších městech a lidé tak za nimi nebudou muset dojíždět. Jeden z lídrů na trhu tak letos otevře hned šest nových obchodů, jeden například v Liberci. Podobně reagují i další firmy. „Tento rok začneme expandovat do menších měst. Původně jsme měli v plánu města na úrovni 30 tisíc obyvatel, teď jsme připraveni otvírat naše prodejny i v menších městech,“ uvedl Roman Puchala, jednatel CCC. 

Obchodníci věří, že tento krok vylepší i další špatnou statistiku. Zatímco před krizí nakupovali Češi oblečení jednou za měsíc, nyní je to jen jednou za čtvrt roku.