Praha - Vláda se nakonec přiklonila k prodeji 44procentního podílu ČSA korejským aeroliniím. Jedná se o transakci za 67,5 milionu korun. Smlouva s Korean Air by měla být podepsána 9. dubna. Podle ČSSD ale tato firma není pro ČSA strategickým partnerem.
Vláda rozhodla: ČSA zčásti připadnou korejským aerolinkám
Ministr financí Miroslav Kalousek zdůraznil, že se transakce nijak neprojeví na příjmové stránce státu. Peníze získané z prodeje půjdou do Českého aeroholdingu.
Lubomír Zaorálek, místopředseda ČSSD
„Vládě se nepodařilo najít strategického partnera – prodává pouze menšinový podíl… ČSA měly být prodány už před lety.“
„Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který se v rámci (Českého) aeroholdingu snažil zachránit budoucnost ČSA,“ dodal ministr. Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.
Kalousek: Díky Korean Air bude Praha evropskou křižovatkou
Podle Kalouska je důležité zmínit, že Korean Air je spolehlivou společností. Nabídka Korean Air zajišťuje rozvoj, zaměstnanost i samotnou existenci ČSA a nabízí významnou perspektivu i Letišti Václava Havla. Pokud totiž bude smlouva podepsána, zřídí si Korean Air na letišti evropskou křižovatku (takzvaný hub). „Korean Air je jedním z největších přepravců nejen v Asii, ale i v Evropě,“ připomněl ministr.
Tomáš Menčík, analytik, Cyrrus
„Myslím si, že to je dobrá volba, protože Korean Air jsou asi 14. největší aerolinky na světě a pomohou ČSA naplnit kapacity a zvýšit zisky samotnému přepravci i Letišti Praha.“
Ozývá se i kritika prodeje
Ovšem vstup investora bude mít negativní dopad, říká Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů: „V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka.“
ČSA mají podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young hodnotu 148 milionů korun. Cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá požadovanému podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.
Přehled dosavadních pokusů o privatizaci Českých aerolinií
- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.
- V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj.
Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například společnosti Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.
- V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.
Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.
- Počátkem loňského listopadu vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. O možnost odkupu menšinového podílu v ČSA se zajímá katarská společnost Qatar Airways. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA dnes podle serveru IHNED podala korejská společnost Korean Air.