Vláda rozhodla: ČSA zčásti připadnou korejským aerolinkám

Praha - Vláda se nakonec přiklonila k prodeji 44procentního podílu ČSA korejským aeroliniím. Jedná se o transakci za 67,5 milionu korun. Smlouva s Korean Air by měla být podepsána 9. dubna. Podle ČSSD ale tato firma není pro ČSA strategickým partnerem.

Ministr financí Miroslav Kalousek zdůraznil, že se transakce nijak neprojeví na příjmové stránce státu. Peníze získané z prodeje půjdou do Českého aeroholdingu.

Lubomír Zaorálek, místopředseda ČSSD 

„Vládě se nepodařilo najít strategického partnera – prodává pouze menšinový podíl… ČSA měly být prodány už před lety.“


„Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který se v rámci (Českého) aeroholdingu snažil zachránit budoucnost ČSA,“ dodal ministr. Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.

Kalousek: Díky Korean Air bude Praha evropskou křižovatkou

Podle Kalouska je důležité zmínit, že Korean Air je spolehlivou společností. Nabídka Korean Air zajišťuje rozvoj, zaměstnanost i samotnou existenci ČSA a nabízí významnou perspektivu i Letišti Václava Havla. Pokud totiž bude smlouva podepsána, zřídí si Korean Air na letišti evropskou křižovatku (takzvaný hub). „Korean Air je jedním z největších přepravců nejen v Asii, ale i v Evropě,“ připomněl ministr.

Tomáš Menčík, analytik, Cyrrus

„Myslím si, že to je dobrá volba, protože Korean Air jsou asi 14. největší aerolinky na světě a pomohou ČSA naplnit kapacity a zvýšit zisky samotnému přepravci i Letišti Praha.“


Ozývá se i kritika prodeje

Ovšem vstup investora bude mít negativní dopad, říká Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů: „V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka.“

ČSA mají podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young hodnotu 148 milionů korun. Cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá požadovanému podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.

Video Téma Událostí: Korean Air koupí část ČSA
video

Téma Událostí: Korean Air koupí část ČSA

Přehled dosavadních pokusů o privatizaci Českých aerolinií

- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly. 

- V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj. 

Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například společnosti Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001. 

V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien. 

Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek. 

- Počátkem loňského listopadu vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. O možnost odkupu menšinového podílu v ČSA se zajímá katarská společnost Qatar Airways. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA dnes podle serveru IHNED podala korejská společnost Korean Air.