Ruská Sberbank má v Česku velké plány, podpoří exportéry

Praha - Největší ruská banka Sberbank, která od konce února působí i v Česku, chce podporovat tuzemské exportéry. Soustředit se bude hlavně na ty, kteří vyvážejí na východní trhy. Banka proto podepsala memorandum o spolupráci s Českou exportní bankou. Výkonný ředitel banky German Gref uvedl, že je český trh v rámci Evropy pro banku nejpřitažlivější. Sberbank nabídne hlavně program nazvaný Byznys prostředí zaměřený na malé firmy. Ruský gigant v Česku už před časem převzal rakouskou Volksbank.

Jaké jsou cíle a plány Vaší banky v České republice?

„Český trh je pro nás z celé Evropy ten nejpřitažlivější. Vy v České republice totiž zaujímáte unikátní pozici. Jste členy Evropské unie, ale zároveň nejste členy eurozóny. Díky tomu máte teď určité ekonomické výhody. Na český trh vstupujeme s plánem na několik desetiletí dopředu a z tohoto pohledu si stanovujeme i cíle, které jsou rozplánované na dlouho dopředu. Chceme se stát jednou z největších bank na tuzemském trhu. Jen v průběhu následujících tří let cheme zdvojnásobit naše aktiva.“

Na jaké klienty se budete zaměřovat?

„My budeme nabízet celý balík bankovních služeb, chceme se soustředit na online banking, ale hlavně se budeme zaměřovat na malé a střední podniky. Víte, na ruském trhu jsme vyvinuli produkt, kterému říkáme Byznys prostředí. V podstatě je to program, který je zaměřený na malé podniky a je komplexní - od prvních krůčků firmy až do doby, než se z těchto malých podniků stanou středně velké podniky. A právě tento produkt bychom chtěli zavést i v České republice.“

Budete se víc zaměřovat třeba na ruské klienty v Česku?

„Ne, soustředit se budeme na všechny klienty, a to už z toho důvodu, že Sberbank není ruská, ale mezinárodní banka. V tuhle chvíli máme zastoupení ve dvaceti zemích světa.“

Je na Českém trhu podle Vás potenciál k růstu? V poslední době na něm přibylo několik nových bank?

„Já na Vašem trhu vidím velký potenciál, loni už jsme na českém trhu byli přítomni a v objemu aktiv jsme vyrostli o 21 a půl procenta, což je opravdu velké a je to šestkrát víc než na celém ruském trhu.“

Plánujete další rozvoj do zemí střední Evropy?

„V nejbližších třech letech žádné rozšiřování neplánujeme, v dlouhodobější perspektivě ale samozřejmě ano.“

Jaký je podle Vás potenciál pro další rozvoj česko-ruských obchodních vztahů?

„Já bych rád řekl, že obchodní vztahy mezi Ruskem a Českou republikou jsou velmi rozvinuté a já zde vidím obrovský potenciál pro jejich růst a další rozvoj. V průběhu následujících tří až pěti let bychom chtěli naše dosavadní výsledky až zdvojnásobit. V tuhle chvíli je náš podíl na oběmu zahraničního obchodu v Rusku čtyřicet miliard dolarů a v průběhu tří až pěti let bychom jej chtěli ztrojnásobit - to znamená dostat se až na částku 120 miliard dolarů.“

V jakých oborech konkrétně?

„Máme tradiční partnery. Jsou to společnosti, které se zabývají komoditami. Nebo třeba automobilový průmysl - z České republiky do Ruska se auta hodně vyvážejí. Nebo také společnosti, které vyrábějí elektrickou energii. Jako příklad bych uvedl i společnost Rosatom, která je na českém trhu. Dále našimi partnery jsou finanční instituce, pojišťovny, developeři. Je jich opravdu hodně. Našimi partnery je sto tisíc společností a máme 106 milionů klientů, takže když mi přicházíme na trh, tak za sebou máme toto velké portfolio.“