Trik internetových obchodníků brání lidem vrátit zboží

Praha - Některé e-shopy přišly s novým trikem, jak zákazníkům odpírat možnost vrátit do 14 dnů on-line objednané zboží. Upozorňuje na to sdružení dTest. Pokud si lidé věci chtějí přebrat na prodejně, u prodejců si je na webu pouze rezervují. Samotný nákup a kupní smlouva se uzavírá až na pobočce, čímž podle e-shopů platí jiná pravidla. Česká obchodní inspekce ale takový výklad odmítá.

Podle dTestu má řada internetových prodejců zaveden dvojí režim smluv. Lidé si buď objednají zboží na internetu a nechají si jej zaslat domů, nebo si jej vyzvednou osobně v prodejně. Ve druhém případě se ovšem změní režim v pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží. Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě.

Obchodníci poté předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do čtrnácti dnů. O elektronický nákup se přitom jedná, upozornil dTest.

Trik je prý záležitostí spíš menších internetových obchodů

„Dle našich poznatků se jedná o menší e-shopy, které se mezi sebou inspirují. Minulý měsíc se objevilo několik desítek spotřebitelů, kteří se obrátili na naši poradnu,“ konstatoval vedoucí spotřebitelské poradny dTest Lukáš Zelený. Případy se často týkaly elektroniky, textilu i parfémů.

Nakupování přes internet
Zdroj: ISIFA/EPH

Česká obchodní inspekce tento postup označuje za nekalé obchodní praktiky a připomíná, že ho může pokutovat až do výše 5 milionů korun.

„Pokud si uživatel objedná zboží přes internet, nebo jiným způsobem komunikace na dálku, nemá možnost si toto zboží předem prohlédnout a vyzkoušet. V těchto případech má možnost vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu a prodávající nemůže toto jeho právo žádným způsobem omezit a způsob převzetí zboží není pro uplatnění tohoto práva limitující,“ konstatovala mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.