Každý den se v Česku zavře jedna restaurace, luxusní podniky prosperují

Praha - Každý den v Česku znamená zánik pro jednu restauraci. Lidé jsou totiž stále opatrnější, za co svoje peníze utrácejí. Nejčastěji končí podniky s tradiční českou kuchyní. Naopak luxusní restaurace si na nedostatek hostů stěžovat nemohou. Lidé si totiž raději jednou za čas dopřejí návštěvu vyhášených podniků, než aby pravidelně navštěvovali ty levnější.

Zdroj: Isifa/Rex Features Autor: Solent News

Vrabec se zelím nebo svíčková - jídlo, které nechybí v nabídce skoro žádné z českých hospod. Řada z nich se ale jen těžko vyrovnává s rostoucími náklady a úbytkem hostů. Klasickým scénářem je zdražení jídelního lístku restaurace kvůli rostoucím cenám energií a potravin. Výsledkem je však markantní odliv zákazníků, proto dojde k opětovnému zlevnění, které však již není dlouhodobě únosné.

„Nejsme na tom dobře. Ten počet strávníků, ať už přes obědy, nebo na večeře, je menší. Nemáme výtoč limonád a všeho, protože lidi nepijou. Radši si dají samotné jídlo,“ potvrdil provozní jedné z restaurací Petr Macků.


Problémy restauratérů už poznali i výrobci piva. Podle nejnovějších statistik sice Češi vypijí 144 litrů na hlavu a zůstávají největšími pijáky piva na světě. To točené je pro ně ale drahé,  a proto pijí čím dál víc doma.

„Na začátku 90. let gastronomie znamenala asi 55 procent tuzemské spotřeby a 45 procent byl maloobchod. Dneska to je přesně obráceně,“ upozorňuje Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

Svíčková
Svíčková

V průměru teď stojí klasické obědové menu 82 korun, v Praze o deset víc. Díky slevovým akcím na internetu se dá najíst i levněji. Ani to ale nepomáhá. Jen loni zkrachovalo 400 podniků. „Už delší dobu zaznamenáváme úbytek asi šesti procent ročně,“ potvrzuje prezident Asociace hotelů a restaurací (AHR ČR) Václav Stárek.

Raději než deset smažených sýrů s tatarkou jedno degustační menu z rukou špičkových šéfkuchařů - tím se v poslední době řídí čím dál víc lidí. Pětichodové menu v luxusnějších restauracích může vyjít na jeden až dva tisíce korun. Zatímco dřív byli návštěvníky těchto podniků spíše turisté, teď se poměr začíná otáčet.