„Arogantní“ Apple chce dobýt čínský trh, raději se omluvil

Peking - Společnost Apple se omluvila svým čínským zákazníkům. Reagovala tak na dvoutýdenní kampaň tamních státních médií, píše britský server BBC News. Média firmu kritizovala kvůli špatné kvalitě poprodejního servisu. Apple totiž čínským zákazníkům poskytuje jen roční záruku, tedy výrazně kratší než na jiných trzích. Při řešení reklamací se navíc podle čínských médií chová „arogantně a nenasytně“. Čína je přitom pro Apple hlavní výrobní základnou. Společnost plánuje na jejím rychle rostoucím trhu expanzi.

Čínská státní televize CCTV poprvé Apple kritizovala 15. března na show zaměřené na práva a ochranu spotřebitelů. List People's Daily poté Apple označil za „západní firmu, která chce vykořisťovat čínské občany“. Společnost přitom v první chvíli veškerou kritiku odmítala.

V prohlášení na čínských stránkách společnosti Apple ale nyní zaznělo, že určitá „nedorozumění“ mohla opravdu vést k vidění postoje společnosti jako arogantního vůči čínským zákazníkům. Výkonný ředitel Applu Tim Cook se omluvil s tím, že „servisní politika“ u iPhonu 4 a 4S se zlepší.

„Uvědomujeme si, že vzhledem k nedostatečné vnější komunikaci někteří považují postoj Applu k odezvě zákazníků za arogantní, nedbalý či lhostejný,“ uvedl podle agentury Reuters Cook v dopise napsaném v čínštině a omluvil se v něm zákazníkům za veškerá nedorozumění a pochybnosti.


Apple chce nyní zlepšit komunikaci s čínskými spotřebiteli a zároveň bedlivěji dohlédne na autorizované prodejce v Číně.
   
Druhá největší ekonomika světa je pro Apple klíčový trh. Tržby společnosti v oblasti širší Číny, kam se počítá i Tchaj-wan a Hongkong, v prvních třech měsících letošního roku podle
agentury AP činily 6,8 miliardy dolarů (136,3 miliard korun), což je o 67 procent víc než ve stejném období před rokem.