Stát chce podpořit carsharing, peníze ale zatím nedá

Praha - Ministerstvo dopravy chce kvůli přeplněným silnicím a parkovištím podporovat takzvaný carsharing, neboli společné využívání automobilů. Záměr už sice zahrnulo do svých strategických materiálů, s finanční podporou ovšem zatím nepočítá. Carsharing je výhodný zejména pro lidi, kteří využívají auta nepravidelně a ročně najezdí do deseti tisíc kilometrů.

„Carsharing je jedno z možných témat, které bychom chtěli do budoucna rozvíjet a systémově podporovat. Finanční podporu zatím neplánujeme, nicméně vítáme, že se začíná projevovat organizovaný zájem o to, aby carsharingové společnosti existovaly a nabízely takovou službu občanům,“ prohlásil Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy. 

Podle Sosny nemusí být každá aktivita podporovaná státem finančně zabezpečená. „Můžeme nabídnout jiné kroky – ať už z hlediska metodické spolupráce ve vztahu k městům, obcím či krajům, kde můžeme společně vytipovávat oblasti vhodné pro realizaci takového zájmu,“ podotkl Sosna. 

Podle ředitele společnosti Autonapůl Stanislava Kutáčka by podpora měla spíše než od ministerstva přicházet z městských částí.

„Jak známe carsharing ze zahraničí, tak tam často spočívá podpora v tom, že městské části vyhradí parkovací místa pro vozidla carsharingu za zvýhodněných podmínek nebo zadarmo, protože každým tím místem pro auto sdílené mnoha uživateli ušetří dalších X parkovacích míst aut, která si uživatelé nakonec nekoupí, protože užívají to sdílené,“ vysvětlil Kutáček. 

Ministerstvo dopravy proto povede do budoucna s kraji a městy debatu. „Musejí zjistit, nakolik je to pro ně výhodné. Stát se k tomu každopádně staví pozitivně,“ dodal Sosna.

Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy:

„Pro stát je obecně dobré, když se snižuje zátěž směřovaná na individuální dopravu. Situace ve městech je ve špičkových časech z hlediska zátěže sítě kritická. Je to samozřejmě spojeno i s nedostatkem parkovacích míst.“


Společnost Autonapůl, která sídlí v Brně, má již asi 70 uživatelů a dvanáct automobilů. „Ve srovnání se světem je to zanedbatelné číslo. Na západ od nás jsou do carsharingu zapojeny statisíce lidí,“ konstatoval Kutáček. Zájem o společné využívání automobilů ale pořád roste, Autonapůl proto nyní expanduje i do Liberce. 

Jak carsharing funguje?

Lidé si mohou vůz rezervovat na internetu. Podepíší rámcovou smlouvu, složí vratnou vstupní zálohu a poté si ho mohou půjčit – auta jsou dostupná 24 hodin denně. Jednou za čtvrt roku se platí zálohy na benzin či drobné opravy. Kolik lidé zaplatí, záleží na najetých kilometrech - ty se odečítají ze zálohy. V součtu vychází cena za kilometr pod osm korun, napsala Mladá fronta DNES (MfD).

Ve světě jsou přitom systémy různé; od nadšeneckých spolků, kde se několik lidí dělí o náklady, až po komerční projekty, které připomínají půjčovny aut.

MfD připomíná, že nejde jen o peníze na pořízení auta, ale i o platby za pojištění, servis nebo dálniční známky. Carsharing se vyplatí hlavně lidem, kteří často využívají veřejnou dopravu a automobil potřebují po ruce jen zřídka.

Existují také projekty, které propojují majitele aut s lidmi, kteří auto nechtějí, ale občas ho potřebují. Třeba Petr Jansa založil server Sharujeme.cz, kde lidé nabízejí svůj vůz a zájemci si jej mohou půjčit. „Vlastník se o auto stará a nese náklady, víceméně auto pronajímá,“ řekl k tomu Jansa. Cena za kilometr se pohybuje kolem šesti korun, dodává MfD.