Třicet minut: Hranice, na níž často končí ochota dojíždět za prací

Praha - Lidé se více začali stěhovat i dojíždět za prací. Donutila je k tomu ekonomická krize i vysoká nezaměstnanost v regionech. Nejčastěji jsou lidé ochotní dojíždět na vzdálenost do třiceti minut. Vyplynulo to z posledního výzkumu pracovního portálu Profesia.cz. Naopak jen každý šestý obyvatel Moravskoslezského kraje je ochotný za prací vycestovat, přestože je zde druhý nejvyšší podíl nezaměstnaných v zemi.

Hledání nového pracovního místa někdy změní celý život. Třeba Michaela Holá, manažerka výzkumné společnosti, se kvůli lepší pracovní nabídce a vyššímu platu přestěhovala 100 kilometrů z Chomutova do Prahy. „Zjistila jsem, že bohužel vzhledem k mé kvalifikaci jsou ženy ohodnoceny finančně špatně, a vzhledem k tomu, že jsem měla praxi v jiném oboru, tak jsem zjistila, že na tom budu lépe,“ podotkla manažerka.

Mladí jsou ochotnější cestovat

V dojíždění do práce jsou Češi pružnější než v minulých letech - do třiceti minut cesty nevadí dojíždět každému druhému, hodinu do práce absolvuje téměř třetina Čechů. „Mladší generace cestuje snáze, má málo věcí, žádné rodinné vazby a je ochotná investovat peníze i čas do cestování,“ konstatoval obchodní manažer Profesia.cz Dan Tabery.

Video Češi častěji dojíždějí za prací
video

Češi častěji dojíždějí za prací

Lidi motivuje víc peněz

Nejochotněji dojíždějí do práce Středočeši - práci v jiném kraji hledají až dvě třetiny z nich. Motivuje je hlavně vyšší plat. „Ta ochota je vyšší, i když nezaměstnanost je nižší, a je to zejména proto, že ta vzdálenost je kratší,“ míní Tabery.

Nejméně flexibilní jsou naopak obyvatelé Moravskoslezského kraje - přes největší nezaměstnanost v zemi, která dosahuje až 10 procent, je ochoten dojíždět do jiného kraje za prací každý šestý obyvatel. „Je to dáno historicky, lidé pracují v tamních podnicích, vystudují tam vysokou školu, ale nemají peníze ani čas někam dojíždět,“ řekl Tabery.

Za prací se nejčastěji stěhují vrcholoví manažeři, podle průzkumu s migrací nemají problém téměř tři čtvrtiny z nich. Naopak dojíždět se nechce třeba zemědělcům nebo kuchařům.