ČSA míří do rukou Korejců, Češi budou tlačeni k vyšší kvalitě

Praha – Za přísných bezpečnostních opatření kvůli napětí na Korejském poloostrově podepíše dnes odpoledne Nečasova vláda smlouvu s Korean Air o prodeji státního podílu v ČSA - na jejím základě získá jihokorejský dopravce 44 % v českých aerolinkách. Upadající domácí letka se tak spojí se světovou značkou, která si velmi zakládá na spokojenosti zákazníků. Avšak i Korean Air si prožily během 50 let existence dramatické momenty, které je dovedly až na pokraj bankrotu.

Zdroj: ISIFA/Sipa Press Autor: LANCELOT FREDERIC

Korean Air se řadí podle žebříčku World Airline Awards hodnotícího spokojenost lidí s aerolinkami mezi 20 nejlepších leteckých společností na světě. Naproti tomu ČSA se loni nevešly ani do první stovky. V porovnání s Korean Air jsou Češi také trpaslíkem - Jihokorejci obsluhují třikrát více destinací a ročně přepraví téměř šestkrát více cestujících než ČSA.

Image luxusu a kvality si Korean Air začaly budovat v minulém desetiletí. Zdokonalily zákaznický servis včetně checkinu a zvýšily komfort, který cestujícím nabízejí na palubě svých letadel. V roce 2011 se staly první leteckou společností v severní Asii, která zakoupila Airbusy A380. Ty si kvůli větším rozestupům mezi sedadly, možnosti rozložit křeslo téměř do dvou metrů a širším uličkám vysloužily přezdívku hotel v oblacích. Nyní Korean Air provozují šest obřích airbusů, které létají do New Yorku, Los Angeles, Frankfurtu a Hongkongu. Do roku 2014 plánují aerolinky rozšířit flotilu nejméně o další 4 letouny A380.

Korean Air si zakládají také na jídle pro cestující. V menu pro první třídu nechybí Sevruga – jeden z nejdražších druhů kaviáru na světě – nebo šampaňské Dom Pérignon. Aerolinky i vyvinuly vlastní variace typických korejských specialit, za což vyhrály prestižní ocenění Mercury Award udělované mezinárodní asociací leteckého cateringu.

Za vysokou kvalitu služeb si Korean Air vysloužily ale i celou řadu dalších ocenění. V roce 2010 je britský časopis Business Destinations označil za aerolinky s nejlepší první třídou na asijském kontinentu. V prosinci 2012 dále ocenil časopis Business Travel tuto letku jako nejlepší asijské aerolinky. Uznání si firma vysloužila díky nápadité reklamní kampani, nejlepší kuchyni a spektru zábavy, tedy mimo jiné nabídce filmů a hudby.

Korean Air vědí, jak odvrátit krach

Historie Korean Air sahá do roku 1962. Tehdy vznikl státní podnik Korean Air Lines. Nově vzniklá společnost však neměla na růžích ustláno a podobně jako její předchůdce Korea National Airlines musela několikrát bojovat o přežití. Zabodovat se u zákazníků snažila moderními letadly a rozšiřováním spektra mezinárodních tras. Jenže státem dosazený management neměl zkušenosti s vedením letecké společnosti, a tak se v důsledku chybných rozhodnutí Korean Air Lines v roce 1969 ocitly na pokraji bankrotu.

V té době došlo k privatizaci aerolinek, což odstartovalo dlouhé období růstu. Počátkem 70. let začaly korejské aerolinky létat do Spojených států. Následovalo posilování spojení s Evropou – aerolinky začaly létat nejprve do Paříže, poté do Amsterodamu nebo Frankfurtu. V roce 1984 pak firma změnila své jméno na dnešní Korean Air a zavedla také nové logo – stylizovaný červenomodrý symbol jin a jang.

Korean Air

  • Létají do 121 destinací ve 41 zemích světa.
  • Ročně přepraví přes 23 milionů cestujících.
  • Provozují 147 letadel značky Boeing a Airbus.
  • Zaměstnávají téměř 21 tisíc lidí.
  • Za rok 2012 vykázaly zisk převyšující 235 milionů dolarů.

České aerolinie

  • Létají do 47 destinací ve 27 zemích.
  • Ročně přepraví 4 miliony cestujících.
  • Jejich aktivní flotila čítá celkem 25 letadel typu Airbus a turbovrtulových letadel ATR. Dalších pět letadel značky Boeing ČSA již do provozu nenasazují a připravují je k prodeji.
  • Zaměstnávají 1 200 lidí.
  • V roce 2011 hospodařily se ztrátou ve výši 241 milionů korun. Letošní výsledky zatím nezveřejnily, ekonomové nicméně čekají, že zůstanou v červených číslech.

Aerolinky s velkou nehodovostí

Všechno ale nebylo tak růžové. Zatěžkávací zkouškou Korean Air prošly v 90. letech, kdy si na konci desetiletí vysloužily nálepku aerolinek s jednou z největších nehodovostí na světě. Během jedné dekády totiž došlo k sedmi závažným nehodám jejich letadel.

Za nejvážnější bývá považována havárie letu 801 na ostrově Guam v roce 1997, kterou nepřežilo 228 lidí. Stroj sice havaroval ve špatném počasí, za bezprostřední příčinu havárie nicméně vyšetřovatelé označili fatální chybu pilota. Špatně podle vyšetřovatelů postupoval také druhý pilot, který na pochybení kapitána správně nezareagoval. Letadlo, které se blížilo k letišti pod úrovní minimální bezpečné letové hladiny, narazilo do blízkých kopců. Nehodu přežilo jen 26 cestujících a členů posádky.

V září 1998 se pak Korean Air vyhnuly katastrofě jen o vlásek. Tehdy se letadlo Jihokorejců při přistání na letišti v San Francisku málem srazilo s menším letadlem United Airlines, které mělo ve stejnou dobu přistávat na paralelní dráze. Za viníka hrozící kolize byl tehdy označen nedostatečný výcvik pilotů Korean Air a jejich špatná angličtina.

Letoun Korean Air po havárii na ostrově Guam
Zdroj: Wikipedia

Incident v San Francisku ještě vyostřil veřejnou kritiku Jihokorejců. Nezaznívala už jen ze strany vyšetřovatelů a konkurenčních aerolinek, ale i ze strany vlastních pilotů Korean Air. Delta Air Lines, Air France a Air Canada následně vypověděly kvůli obavám o bezpečnost cestujících Korean Air dohody o sdílení kódu, na základě kterých americké, evropské a kanadské aerolinky prodávaly klientům místa na palubách letadel korejské letky.

Poté začaly Korean Air intenzivně pracovat na zlepšení výcviku svých pilotů, nakoupily mimo jiné nové simulátory, na kterých mohli piloti nacvičovat ovládání letounu v krizových situacích. Přejaly některé americké bezpečnostní standardy včetně směrnic, které upravují bilanci mezi prací a odpočinkem pilotů a začaly se také častěji uchylovat k rušení letů z důvodu špatného počasí. V neposlední řadě bylo třeba změnit i některé zaběhnuté stereotypy vycházející z asijské kultury - například princip hierarchie, který podřízeným pilotům bránil správně reagovat na pochybení nadřízených.

Ovoce se brzy dostavilo. V roce 2000 se Korean Air staly společně s Aeroméxico, Air France a Delta Air Lines zakládajícím členem aliance SkyTeam. O rok později se k alianci připojily i České aerolinie. Obnoveny byly také dohody o sdílení kódů s americkými aerolinkami.

Co přinese spojení ČSA a Korean Air?

Korejská letecká společnost chce ve spolupráci s ČSA vytvořit z Prahy jeden ze svých přepravních uzlů v Evropě. V souladu s touto strategií by ČSA zajišťovaly dopravu transferových cestujících v rámci Evropy, což by mělo dle očekávání zvýšit využití stávajících kapacit ČSA a zároveň by to mělo posílit význam Letiště Václava Havla jako přestupního bodu. Analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík odhadl, že by se obsazenost letadel ČSA mohla zvýšit ze současných zhruba 70 procent až na 90 procent.

Vzhledem k tomu, že cestující korejských aerolinek mají v budoucnu ve zvýšené míře na pražském letišti přestupovat na lety ČSA, lze očekávat, že si i ČSA začnou budovat image kvalitnějších aerolinek. „Obecně asijská kultura cílí na větší komfort a spokojenost zákazníků a je pravděpodobné, že Korean Air bude na toto tlačit,“ míní Menčík. A v rozhovoru pro portál ČT24 to potvrdil i předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík: „Tlak na zlepšení služeb už proběhl a bude ještě zvýšen.“

Lepšího jídla na palubě se však cestující zřejmě nedočkají. Důraz bude kladen spíše na zlepšení přístupu personálu a jeho chování k zákazníkům, ke zlepšení komfortu cestujících by také mohla napomoci lepší provázanost spojů ČSA a Korean Air. „Většina vylepšení se bude týkat synchronizace letového řádu, to znamená, když na pražském letišti přistane letadlo Korean Air, bude v návaznosti na něj odlétat letadla ČSA do dalších destinací, aby se maximálně zkrátily přestupní časy,“ uvedl Menčík.

A uspořit by ČSA díky spolupráci s korejskou firmou mohly také na nákladech, a to zejména při nákupu letadel. „Velké aerolinky jsou schopné díky velkým objednávkám na desítky letadel z katalogových cen srazit 30 až 40 procent. Pokud ČSA objednávají jedno, dvě letadla, tak se slevy pohybují maximálně v jednotkách procent,“ upozornil Menčík. Kombinace výše zmíněných faktorů by mohla přispět k tomu, že se české vlajkové aerolinky vrátí do zisku.