Slováci si věří, spojení Bratislavy a Košic chtějí do pěti let

Bratislava - Slovensko oznámilo ambiciózní plán stavby silnic a dálnic. Na ty přitom netrpělivě čekají nejen řidiči, kterým stále chybí dálniční propojení východu se západem země, ale i stavaři. Výstavba je už totiž čtyři roky v hluboké krizi.

Slovenská vláda chce na nové silnice dát v příštích třech letech v přepočtu 200 miliard korun. Jenže ani to, že peníze sežene, ale dnes automaticky neznamená, že stavba skončí v termínu. 

Například z Bratislavy do Košic se mělo jezdit po dálnici už před dvěma lety. Ovšem o čtyřech pruzích si na desítkách kilometrů úseku můžou řidiči dodnes nechat jen zdát. Ficova vláda teď slibuje, že její sliby prázdné nebudou. Vše mají spravit evropské fondy. 

Bude Slovensko úspěšné při čerpání dotací?

Ani Bratislava přitom není v této oblasti nejúspěšnější. Teď jí hrozí, že nedokáže vybrat v přepočtu 15 miliard korun. Vláda si ale věří. Toužebně očekávaná dálnice do Košic bude podle ní hotová do pěti let. 

Slovenský premiér Robert Fico o čerpání evropských dotací:

„Bohužel, evropská byrokracie je ještě větší než ta slovenská. Jsou s tím spojené obrovské těžkosti, ale uděláme všechno pro to, aby v roce 2013 žádné peníze nepropadly.“ 


O každou státní zakázku dnes stavitelé svádí nelítostný boj. Třeba v Trenčíně vybírali pět let vítěze tendru na modernizaci železniční tratě za šest miliard. Když se konečně začalo stavět, státní úřady soutěž zpochybnily, a vše se vrací na začátek. „Já nevím, jestli je lepší stavbu zastavit nebo dokončit, nebo zda hrozí, že se přeruší v půlce a nám zůstane rozkopané město,“ vysvětluje trenčínský primátor Richard Rybníček. 

Euro
Euro

Odborníci se obávají, že podobné průtahy by mohly ohrozit troufalý plán zprovoznit nebo rozestavět do roku 2016 na 210 kilometrů silnic a dálnic. Ve stavebnictví přitom na pětimilionovém Slovensku pracuje 160 tisíc lidí.