Hledání na Googlu se v Evropě změní

Praha – Internetový gigant Google se chce vyhnout vleklým sporům a riziku vysoké pokuty z Bruselu, a proto bude v Evropě jeho vyhledávač zobrazovat výsledky jinak než doposud. Firma tím chce rozptýlit obavy z omezování konkurence. Na algoritmus Googlu i jeho mobilní operační systém Android si už delší dobu stěžuje lobbingový spolek Fairsearch.org. Ten sdružuje firmy, jako jsou Microsoft, Nokia, Oracle, TripAdvisor nebo Expedia.

Jaké výsledky se budou zobrazovat na prvních místech po zadání dotazu ve vyhledávači od Googlu? To je otázka, kterou si kladou specialisté na tvorbu webových stránek po celém světě. Není zcela přehnané říci, že to je často otázka bytí či nebytí, bohatství nebo chudoby. 

Firmy zastoupené ve skupině Fairsearch.org obviňují Google z toho, že na předních místech zobrazuje své výsledky a své služby na úkor cizích stránek. Aby se firma vyhnula vyšetřování ze strany Evropské komise a případné pokuty, ustoupila a nabízí kompromisní řešení. 

  • Evropská komise
    Evropská komise autor: Virginia Mayo, zdroj: ČTK/AP
  • Google
    Google autor: Joerg Sarbach, zdroj: ČTK/AP

V příštích dvou letech se Google podle serveru Financial Times pokusí vlastní a upřednostňované výsledky lépe graficky oddělit, podobně jako je reklamní text v tisku oddělován od samotného obsahu. Tím by podle plánu firmy měla být ošetřena nezávislost jejího počínání i její miliardy. Jak přesně by oddělení vlastních služeb od webů konkurence vypadalo na stránce, zatím není známo. 

Stejně tak je otázkou, zda to bude v Bruselu stačit. Ve Spojených státech obdobný spor probíhal ještě před nedávnem a zdejší úřady nakonec Googlu jeho počínání povolily, a to i bez kompromisů, které firma nabízí v Evropě. 

Jan Lodl, publicista časopisu Chip

„Google nejen podle stížností konkurentů, ale i nejrůznějších firem z různých oblastí upravoval výsledky vyhledávání tak, že zvýhodňoval své vlastní produkty, a naopak znevýhodňoval svou konkurenci.“ 


Google se tak snaží spor urovnat běžným způsobem, tedy že se pokusí udělat nějaké ústupky, říká publicista časopisu Chip Jan Lodl. Podobně jako se s Evropskou komisí dohodl Microsoft - v prvním kole sporů však neustoupil a skončil s přelomovou pokutou téměř miliardy eur za porušení pravidel hospodářské soutěže. Pokud by komise návrhy Googlu přijala, spor skončí během několika měsíců. Pokud ne, bude pokračovat vyšetřování a potáhne se několik let, upozorňuje Lodl. 

„Já si stejně jako kolegové z NYTimes nemyslím, že Google nějakou pokutu dostane. V Americe ji taky nedostal. Podle prosakujících informací se EK chce spíš dohodnout,“ uvádí redaktor Živě.cz Jakub Čížek. Pokud by se Brusel pro pokutu nakonec rozhodl, nebude podle něj nikterak vysoká a dosáhne maximálně řádu milionů eur. „Firma má cca 11 miliard eur v hotovosti, takže ani v případě rekordně vysoké pokuty to pro Google nebude znamenat tak velký zásah,“ dodává Čížek. 

3 za 1 

Současně bude vše záležet i na tom, jestli má Google ze svého vyhledávače nějaký prospěch. Například zprávy Googlu a informace, jaké bude počasí, negenerují firmě takový zisk, jako když na prvním místě nabízí reklamu, za kterou dostala zaplaceno. Podobné odkazy by nejenže měly být zřetelně označeny, ale Google by ke každému z nich měl ještě navrch přidat tři odkazy na konkurenční vyhledávače. 

„V Americe je například součástí Googlu i vyhledávač letenek. Po vyhledávání se vám zobrazí nabídka letenek a na stejném místě i odkaz na vyhledání letenek pomocí konkurenčních webů,“ vysvětluje současnou praxi Googlu Čížek. 

Ilustrační foto
Ilustrační foto

 

Jakub Čížek, redaktor Živě.cz 

„Když už je někdo velký jako Google, tak se na něj někdy viděno optikou selského rozumu aplikují takto absurdní nařízení. Pokud se ale podíváme na jednotlivé národní trhy, tak rozhodně monopolem není. Například u nás si trh dělí na polovinu s vyhledávačem Seznam.cz. Jednoznačně se v tomto sporu odráží globální boj velkých technologických gigantů Microsoft proti Googlu, Apple versus Samsung.“ 


Komisař Joaquin Almunia vyžaduje, aby objekty byly ještě více označené jako reklama. "Almunia vyžaduje například i to, že když zadáte do Google vyhledávače slovní spojení 'nejlevnější boty', tak aby pod Google srovnávačem cen (který u nás Google nenabízí - pozn. red.) stál jasný nápis 'Pozor, toto nemusí být nejlevnější nabídka'," říká Čížek. 

Microsoft a spol. mají problém i s Androidem

Tím však starosti Googlu nekončí. Minulý týden doputovala k Evropské komisi další stížnost, opět od sdružení Fairsearch.org, které bylo založeno Microsoftem, Nokií, Oraclem a dalšími proti Googlu. Google se podle nich údajně dopouští protikonkurenčního jednání i na trhu s chytrými mobilními telefony v souvislosti s jeho operačním systémem Android. 

  • Android
    Android zdroj: http://atlantistilemarble.com
  • Představení nového tabletu společnosti Microsoft
    Představení nového tabletu společnosti Microsoft zdroj: ČT24

„Šéf této skupiny volá i po prošetřování mobilního operačního systému Android, který nazval 'trojským koněm' Googlu, pomocí kterého teď dominuje na trhu,“ říká Čížek. Google podle Fairsearch.org nutí výrobce, kteří užívají Android a chtějí použít některé klíčové aplikace od Googlu, instalovat další aplikace této společnosti, jako třeba YouTube. Ty jsou tak prý nabízeny spotřebitelům na úkor konkurenčních výrobků. 

Zdrojový kód Androidu je ale otevřený, a programátoři s ním tudíž mohou volně nakládat, aniž by potřebovali asistenci Google. Podle lidí z oboru je proto stížnost na Android bezpředmětná.