Seniorům pomůže spotřebitelský ombudsman

Praha - Ministerstvo průmyslu a obchodu vyzývá občanská sdružení k boji proti neférovému obchodování na prodejních zájezdech. Spolu s nimi chce už příští měsíc nabízet pomoc seniorům, kteří se cítí poškozeni. Na problém upozornil dokument Šmejdi Silvie Dymákové, která prodejní akce natáčela skrytou kamerou. Na vzniku dokumentu se podílela i Česká televize.

Prodejci lákají důchodce na zájezdy a slevové akce, kde jim mnohdy pod nátlakem vnucují předražené zboží. Podle odhadů už takto nakupoval každý druhý senior. Problémem je, když se lidé pak chtějí z kupní smlouvy vyvázat - prodejci jim často vyhrožují soudem nebo exekucí. Ministr Martin Kuba (ODS) proto plánuje, aby tento úkon mohl za seniory vyřešit někdo jiný – spotřebitelský ombudsman.

Ombudsman bude k dispozici na každém z 230 živnostenských úřadů. Nespokojený zákazník by smlouvu přinesl na úřad, následně ombudsman spolu s obchodní inspekcí by firmu prověřili a smlouvu předali některému z občanských sdružení, které ji případně pomůže zákazníkovi zrušit. 

Šéf opoziční ČSSD Bohuslav Sobotka si ale myslí, že za problém může částečně vláda. Podle něj důchodci na podobné akce chodí s vidinou, že mohou získat něco zadarmo, například občerstvení, a tak ušetřit. „Vládní sociální politika vůči seniorům má výrazný podíl na tom, že roste zájem seniorů o tyto akce – prostě proto, že jim nabízí možnost získat něco zadarmo,“ prohlásil Sobotka s tím, že je potřeba se vrátit k valorizaci penzí tak, aby odpovídala inflaci.

Od příštího roku dostane Česká obchodní inspekce navíc další zbraň v boji s nepoctivými prodejci – z předváděcích akcí budou moci pořizovat zvukový a obrazový záznam. Ministr Kuba zároveň nabádá úřady, aby rozdávaly vyšší tresty. Maximální pokuta je pět milionů korun. Nejvyšší, která dosud padla, byla jeden a čtvrt milionu korun.