Do podnikání se mladým nechce, bojí se konkurence

Praha - Mladým lidem se do podnikání příliš nechce, vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků (AMSP) a agentury Ipsos. Podle něj si chce po škole zřídit vlastní firmu jen čtvrtina studentů, ostatní se bojí finanční nejistoty, špatného podnikatelského prostředí nebo vysoké konkurence.

Mladé lidi vede k podnikání hlavně možnost řídit si svůj čas, rozvíjet vlastní nápady a rozhodovat se samostatně, na druhou stranu si s ním spojují i stres, nejistotu a papírování. „V tomhle vidím trochu nevýhodu, začít takhle rychle podnikat, protože člověk nemá žádné pracovní zkušenosti. Já jsem předtím chodil jenom na brigády a v podstatě i první půlrok podnikání jsem doháněl po víkendech na brigádách, abych měl nějaké peníze,“ říká mladý podnikatel Stanislav Kyzlink.

Většina mladých proto raději bude pracovat pro někoho - jako zaměstnanci cítí větší jistotu, možnosti profesního růstu a oceňují i to, že můžou být součástí kolektivu. „Jako podnikatel bych si tolik nevydělala. Můj táta podniká, moc mu to nejde, takže mě to ani vůbec neláká,“ říká zdravotnice Šárka Šťovíčková.

Video Do podnikání se mladým nechce, bojí se konkurence
video

Do podnikání se mladým nechce, bojí se konkurence

Kdo je tvůj vzor?

Studentům podle výzkumníků obecně chybí úspěšné předlohy, které by je k podnikání vedly. „Téměř 60 procent uvedlo, že nemají žádný podnikatelský vzor. Pokud jsme po nich chtěli nějaké jméno, často uváděli rodiče, příbuzné nebo jméno nějakých svých kamarádů,“ uvedl ředitel výzkumu a komunikace Ipsos Tomáš Macků.

Právě to chce teď Asociace malých a středních podniků zlepšit a úspěšné byznysmeny studentům představovat přímo u nich ve školách ve všech českých regionech. „Potřebujeme, aby do středních a vysokých škol v regionech chodili podnikatelé, kteří si vybudovali firmu od píky, aby ukázali šance a nástrahy podnikání a aby vzbudili přirozenou cestou zájem,“ říká předseda AMSP Karel Havlíček.