Porsche 911 slaví kulatiny – jaká je historie této legendy?

Praha  Letošní rok je pro automobilové nadšence důležitým milníkem. Především pro ty, kteří se zhlédli v líbivém designu sporťáku Porsche 911. Jednalo se o Porsche se vzduchem chlazeným a vzadu uloženým šetiválcovým motorem, který i dnes dokáže rozdmýchat srdce závodníka. Právě letos totiž tento model slaví 50 let působení na trhu a na své pověsti za dlouhou éru neztratil ani cent. O automobilce Porsche hovořil Svatopluk Holata, předseda představenstva Mobile muzeum ČR.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Marco Prosch

Krátce z historie značky

První automobil z dílny Porsche spatřil světlo světa v červnu 1948. Konkrétně to byl model 356, který zkonstruoval Ferdinand Anton Ernst Porsche (přezdívaný Ferry), syn Ferdinanda Porsche, zakladatele značky. Za základ prvního automobilu se jménem Porsche byl použit legendární Volkswagen Brouk. „Bylo to dílo, do kterého vtělili konsturuktér století a jeho duchovní otec svoje bohaté celoživotní zkušenosti, konstrukční um, manažerské dovednosti a touhu zkonstruovat dopravní prostředek pro všechny,“ podotýká Svatopluk Holata.

Hlavní atributy automobilky

Základní snahou automobilky bylo skloubení sportovního ducha a řekněme dravého luxusu, který má z vozů vyzařovat. Aerodynamický proudnicový tvar modelu 901/911 se od doby představení na Ženevském autosalonu v roce 1963 prakticky měnil v detailech. Designerské variace optimalizované k výkonům začaly v roce 1974, kdy vznikla modelová řada G. Další modely 964, 993, 996, 997 následovaly a loni byla představena 991.

Ferdinand Porsche a syn "Ferry"
Ferdinand Porsche a syn „Ferry“

Porsche 911 slaví 50 rychlých let

Ikona značky se vyrábí již celých 50 let a dosud se vyprodukovalo zhruba 820 tisíc kusů. Ve všech dalších typech automobilky Porsche lze nalézt příbuznost, původní geny a touhu po exkluzivitě. Automobilka Porsche patří mezi nejziskovější na světě a ročně produkuje cca 120 tisíc aut. Jedná se o třešinku na automobilovém dortu určenou pro automobilovou šlechtu. Průměrná cena vozu prodaného v ČR se pohybuje okolo 3,5 milonu korun a oblibu vozů u nás dokladá dlouhodobé prvenství v prodejích na počet obyvatel.

Významná data v produkci Porsche 911 (čerpáno z: porsche.un.cz)

1963–1964 Porsche 901/911. Toto Porsche bylo představeno v září 1963 na autosalonu ve Frankfurtu jako nástupce modelu 356, vyráběného od roku 1950. Původní název byl 901, o měsíc později však došlo k přejmenování na 911, kvůli sporu s automobilkou Peugeot.

  • Zrychlení z nuly na 100 km/h okolo 89 vteřin
  • Max. rychlost 210 km/h
  • Pětistupňová převodovka
  • Dvoulitrový šestiválcový vzduchem chlazený motor s výkonem 130 koní umístěný za zadní nápravou
  • Čtyři kotoučové brzdy
  • Patnáctipalcová plechová kola
  • Objem zavazadlového prostoru 235 litrů

1965. V září tohoto roku byl představen model targa – kabriolet se speciálním obloukem, který zabraňoval zranění cestujících při převrácení vozu na střechu. Název targa byl odvozen od závodu Targa Florio pořádaných na Sicílii, kde Porsche bodovalo.

  • Porsche 911
    Porsche 911 zdroj: porsche.un.cz
  • Model targa
    Model targa zdroj: porsche.un.cz

Rok 1969 znamenal pro model 911 zásadní změnu – byl prodloužen rozvor a zadní kola byla posunuta o téměř šest centimetrů dozadu. Zároveň došlo k mírnému rozšíření blatníků, aby se pod ně vešla širší kola.

Modelový rok 1975. Na trh přišlo Porsche 911 Turbo s třílitrovým motorem. Oficiální označení modelu je 930. Z továrny tímto aktem sjelo první sériově vyráběné auto s přeplňováním turbodmychadlem. Původně se prý počítalo jen s malosériovou výrobou, ale poptávka byla tak silná, že se turbo stalo doslova trhákem. Turbo jelo přes 250 km/h a zrychlilo na stovku za 4,9 vteřiny.

Porsche 930
Porsche 930

Modelový rok 1983. Poprvé od roku 1965 je prodáván klasický otevřený automobil. 

19931998. V těchto letech Porsche vyrábí řadu 993, což je poslední devět set jedenáctka se vzduchem chlazeným motorem. Z předchozího modelu toho moc nepřebírá, v podstatě pouze kapotu a střechu. 993 má také motor o objemu 3,6 l. Protože se klasická verze targa prodávala čím dál méně, u řady 993 ji už nenajdeme v původní formě. Targa 993 je v podstatě kupé s velkým proskleným střešním oknem.

Porsche 993
Porsche 993

19982003. Vyrábí se modelová řada 996  první devět set jedenáctka s vodou chlazeným motorem. Vystačí s nižším objemem motoru oproti svému předchůdci. První zcela nová devět set jedenáctka, která z předchozích modelů nepřebírá nic.

2005. Od tohoto data se začíná prodávat Porsche Carrera a Carrera S. O rok později pak přišel na trh model Turbo a GT3. V roce 2009 proběhl facelift. Objem motoru je stanoven na 3,6 a 3,8 litru. Výkon 350 kW, točivý moment 440 Nm. Nejvyšší rychlost se u nového modelu pohybuje kolem 315 km/h a z 0 na 100 kilometrů zrychlí za 3,5 vteřiny. Kombinovaná spotřeba se uvádí přibližně 12,5 litru.

  • Porsche 911 model 991 (poslední model, současná produkce)
    Porsche 911 model 991 (poslední model, současná produkce) zdroj: dedecek-automobil.cz
  • Porsche 996
    Porsche 996 autor: Wistar Rinearson, Landmark Extra, zdroj: Wikipedia.cz

Porsche má kořeny v Česku  Vratislavicích nad Nisou

Ferdinad Porsche se narodil 3. 9. 1875 v Maffersdorfu, dnes Vratislavice nad Nisou. V roce 1918 získal československý pas. Němcem se stal až v poslední éře života z popudu vůdce třetí říše. "Konstruktér měl geniální nápady. Každá konstrukce Ferdinada Porsche je vyjímečná. Za milníky lze bezesporu považovat elektromobil Lohner  Porsche předvedený na autosalonu v Paříži v roce 1900, dále kompresorové motory pro značku Mercedes-Benz, legendární „stříbrné šípy“ AUTO UNION s šestnáctiválcovými motory (předchůdce F1) a legendární kultovní Volkswagen Brouk vyráběný na všech světových kontinentech, jehož výroba se zastavila na čísle vyšším než 21 milionů," podotýká Holata.

Dnes má Ferdinad Porsche na rodném domě v Tanvaldské ul. 38 pamětní desku a od 10. 10. 2010 Památník v Kulturním domě Vratislavice nad Nisou.

Mobile muzeum oživuje památku veteránů značky Porsche

V současné době muzeum pořádá tématické výstavy připomínající významná motoristická výročí a svátky, na základě licence pořádá anketu „Dědeček automobil“ volící historické vozidlo roku a snaží se pozitivně působit na veteránismus. Celkem má za sebou muzeum deset let projektu Dědeček automobil a hruba dvacet výstav. Tématickou expozici muzeum představilo i na letošním brněnském autosalonu.