Obchodníkům se na lepší časy neblýská, poptávka dál klesá

Praha – Krize si stále vybírá svou daň. Pokles prodeje zaznamenali v březnu obchodníci i prodejci aut. Maloobchodní tržby přitom klesají v České republice už skoro půl roku. V březnu se meziročně snížily o 3,3 procenta. Čísla zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Nedaří se ani oblasti služeb - v prvním čtvrtletí hlásí pokles tržeb všechna odvětví. Pozitivní čísla naopak nabízí cestovní ruch. Podle analytiků se letos nedá očekávat, že by české domácnosti začaly výrazněji utrácet. Vliv na to má hlavně rostoucí počet lidí bez práce a nízký růst mezd.

Zdroj: isifa/Bloomberg/Getty Images Autor: Martin Divíšek

O nová auta není zájem v celé Evropě

Poptávka v Česku stále klesá. Bez započtení tržeb za prodej aut klesly maloobchodní tržby o 0,6 procenta, za prodej pohonných hmot o 4 procenta a nepotravinářského zboží o 2,5 procenta. „Vývoj se velmi podobá situaci na Slovensku, kde se maloobchodu také nedaří a tržby klesají v březnu o 0,8 procenta. Pokud se ale do výsledku započtou i prodeje aut, jsou tržby ještě horší. Tržby za prodej aut a motocyklů doslova propadly o 12 procent ve stálých cenách,“ konstatoval analytik Home Credit Michal Kozub.

Podle analytika jde přitom o nejhorší výsledek od roku 2009, kdy nastoupila ekonomická krize. Zájem o nová auta v posledním půlroce výrazně klesá napříč Evropou. A Česko výjimku nepředstavuje. „Ceny nových vozů sice klesají na dlouhodobá minima a prodejci se předhánějí v akčních nabídkách, na spotřebitele to už neplatí. Kdo chtěl nakoupit, tak to udělal. Ostatní spotřebitelé nechtějí nakupovat auta z opatrnosti a raději šetří,“ konstatoval Kozub.

Šichtařová: Česká ekonomika je v začarovaném kruhu

Podle ředitelky společnosti Next Finance Markéty Šichtařové se na slabých výsledcích maloobchodu stále projevuje zvýšení sazeb DPH. „Důvěra spotřebitelů neporoste, dokud sami neuvidí známky zlepšování stavu české ekonomiky. Naše ekonomika je v začarovaném kruhu, do kterého ji ještě více uzamyká horšící se kondice okolních zemí,“ podotkla Šichtařová.

Michal Kozub, analytik Home Credit:

„Klesající tržby v maloobchodě ale ukazují, že spotřebitelská poptávka v prvním čtvrtletí klesala. To se bezpochyby projeví v celkovém ekonomickém růstu, tedy na HDP. Spotřeba domácností je jedním z klíčových prvků, který určuje trend ekonomiky. Proto kvůli jejímu poklesu za první čtvrtletí musíme počítat opět s meziročně horším HDP.“

Markéta Šichtařová, ředitelka Next Finance:

„Březnové statistiky jasně potvrzují, že česká ekonomika dopadla v prvním čtvrtletí na své dno. Problémem ještě větším však je, že po něm bude kráčet i během celého druhého kvartálu. Na první známky oživování si budeme muset počkat až do druhé poloviny tohoto roku.“


Za potraviny se lidé už tolik utrácet nebojí

Dobře se naopak v březnu prodávaly potraviny, v souvislosti s Velikonoci prodej vzrostl o 2,8 procenta. „Je to nejlepší výsledek od dubna roku 2011. Za lepším výsledkem stojí i to, že růst cen potravin zvolnil, už není tak překotný jako v předchozím roce. Inflace byla v březnu jen 4 procenta, prakticky jen polovina inflace před rokem. Spotřebitelé na to reagují pozitivně a postupně mění svou spotřebu,“ míní Kozub.

Lidé také jezdí za levnějšími nákupy do sousedních zemí. Hlavně nákup potravin se některým vyplatí. „Stále platí to ,co platilo – čeští zákazníci jezdí kupovat do Polska, protože je to vychází levněji,“ konstatovala mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

Obliba českých hotelů roste, turistů přijelo víc

Zájem zahraničních turistů o Česko se v prvním čtvrtletí mírně zvýšil. V tuzemských hotelech, penzionech a kempech se ubytovalo zhruba dva a půl milionu turistů, což představuje nárůst o víc než tři procentní body oproti roku 2012.

„První kvartál je oproti těm dvěma následujícím tradičně slabší. Druhý a třetí kvartál představují hlavní turistickou sezonu v Česku. Máme ale radost, že je o ČR zájem právě i mimo hlavní sezonu, což je příznivé hlavně pro provozovatele služeb v cestovním ruchu, ale i příjmy z cestovního ruchu pro celou Českou republiku,“ řekla Markéta Vogelová z agentury CzechTourism.

Nejvíc návštěvníků přijelo tradičně z Německa, a to lehce přes čtvrt milionu. Nadprůměrně dlouhou dobu strávili v tuzemsku hlavně Rusové, ale i Nizozemci. Dařilo se zejména hotelům - penziony a ostatní hromadná ubytovací zařízení zaznamenaly meziroční pokles. Nejvyšší růst přenocování byl v Pardubickém kraji, a to o 19 procent.

Video Podnikatelé, daně, tržby a obchodníci
video

Podnikatelé, daně, tržby a obchodníci