Novináři agentury Bloomberg dlouhodobě sledovali finanční klienty

Washington – Novináři zpravodajské a finanční agentury Bloomberg LP se už k citlivým datům o klientech společnosti na agenturních terminálech nedostanou. Bloomberg se totiž po dubnové stížnosti přední americké investiční banky Goldmand Sachs kaje – agentura uznala chybu. Rozsah přístupu ke klientským datům mezitím začalo zkoumat americké ministerstvo financí i Fed, napsal server CNBC.com. Terminály slouží k dodávání zpráv a finančních dat, ale také k obchodování na trzích.

„Prošetřujeme situaci a jsme v kontaktu s agenturou Bloomberg, abychom zjistili více,“ prohlásil mluvčí Fedu. 

Podezření Goldman Sachs vyvolala jedna reportérka Bloombergu, která se banky vyptávala, zda od ní neodešel jeden ze zaměstnanců. Poukazovala přitom na to, že se už řadu týdnů nepřihlásil ke svému terminálu. O skandálu v pátek psaly listy New York Post a The Wall Street Journal.   

Uznání chyby přišlo téměř okamžitě

Generální ředitel Bloombergu Daniel Doctoroff poté v oběžníku pro zaměstnance konstatoval, že firma svým novinářům „dlouho umožňovala omezený přístup k údajům o zákaznících“. Dodal ale, že to „byla chyba“ a že „ihned“ po dubnové stížnosti banky omezila novinářům přístup na terminálech pouze na to, k čemu se dostávají i zákazníci.   

Goldman Sachs
Goldman Sachs

Novináři Bloomberg News mohli přes terminály zjišťovat, kdy se k nim přihlásil kdokoli ze 315 tisíc platících zákazníků agentury, mezi nimiž je většina obchodníků s akciemi a dluhopisy. Viděli také typy „funkcí“, k nimž byl právě zákazník připojen - to znamená, zda sledoval zprávy, nebo sbíral údaje pro obchodování. Doctoroff ale ubezpečil, že novináři neměli přístup do systémů pro obchodování a dalším finančním systémům, ani ke vzkazům, které si klienti přes terminály posílají.   

Na praktiky novinářů upozorňovala i banka JPMorgan Chase & Co.

Vedle Goldman Sachs vyjadřovala obavy z přístupu novinářů Bloombergu k citlivým datům i banka JPMorgan Chase & Co. Podle jejího zdroje blízkého bance údajně celá řada novinářů agentury využívala v posledních letech dat ze sledování klientů k exkluzivním zprávám. Jeden z nich například znal doby přihlašování jednotlivých obchodníků a denně je obvolával s dotazy na možné propouštění. JPMorgan si u novinářů na tyto praktiky stěžovala, k manažerům Bloombergu se ale údajně stížnosti nedonesly.

  • Novináři Bloombergu mají přístup ke sledování klientů přes terminály už od 90. let, kdy agentura vznikla, sdělil mluvčí firmy Ty Trippet.
  • Reportéři Bloombergu jsou od počátků agentury známi svými agresivními metodami získávání informací.

Bloomberg zaměstnává přes 2400 novinářů a většinu příjmů získává z pronájmu terminálů finanční sféře. Firmy na Wall Street platí za pronájem každého terminálu kolem 20 tisíc dolarů ročně (téměř 400 tisíc korun).