Ruzyně přivítala nový přírůstek flotily ČSA

Praha - Na letišti Václava Havla přistál nový člen flotily ČSA, velkokapacitní dopravní letoun Airbus 330-300. Tento „macek“ je dlouhý více než 63 metrů a na palubě uvítá až 440 cestujících. Na Ruzyni přiletěl ze Soulu, kam bude pravidelně létat dvakrát týdně. Letoun bude také využíván na lety do Almaty, Moskvy nebo Tel Avivu. Společnost už plánuje, že v budoucnu flotilu doplní o další stroje Airbus A330.

Airbus 330-300 (zkráceně A-333) je po letech další dálkové letadlo u ČSA. Z jihokorejské metropole dorazil rovnou v barvách aerolinek.

Letoun bude od 1. 6. nasazován na linku Praha–Soul. Létat bude dvakrát do týdne, v sobotu a neděli, od července i v úterý. Korean Air létá stejným typem letounu v pondělí, ve středu, v pátek a v sobotu. Letový harmonogram by se ale ještě v průběhu léta mohl mírně upravit, naznačil mluvčí dopravce Daniel Šabík. Na linku do Almaty nasadí ČSA letoun jednou za týden s odletem v pátek, do Moskvy pak ve čtvrtek a v pátek, a do Tel Avivu třikrát týdně - v úterý, ve středu a ve čtvrtek.

Na dálkové linky se tak ČSA vracejí po zhruba tříleté pauze. V minulosti pro dálkové lety využívaly starší typ letounu určeného pro střední a dlouhé trasy - Airbus A 310, se kterým do roku 2009 létaly do New Yorku.

  • Airbus A330-300 v barvách ČSA
    Airbus A330-300 v barvách ČSA autor: Šulová Kateřina, zdroj: ČTK
  • Airbus A330-300 v barvách ČSA
    Airbus A330-300 v barvách ČSA autor: Šulová Kateřina, zdroj: ČTK

Letoun pojme až 440 cestujících

Letoun má kapacitu 295 cestujících při uspořádání ve třech třídách (335 ve dvou a 440 v jedné třídě). Dolet letadla činí rovných 10 500 km. Při přepravě nákladu je kapacita A330-300 srovnatelná s kapacitou Boeingu 747. To je důvodem, proč ho některé aerolinky využívají přes den pro přepravu cestujících a v noci pouze pro náklad.

Pohon obstarávají dva motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700. Všechny motory mají povolen provoz podle standardu ETOPS-180. První kusy vstoupily do služby v roce 1993.

Ekvivalentem A330-300 je u Boeingu model 777-200.


Boeing 777
Boeing 777
Více fotek
  • Boeing 777 zdroj: Newairplane.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/47/4669/466846.jpg
  • Airbus A330-300 v barvách ČSA autor: Radek Bathory, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/47/4671/467052.jpg
  • Airbus A330-300 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/47/4669/466833.jpg
  • Airbus A330-300 v barvách ČSA autor: Radek Bathory, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/47/4671/467051.jpg

Základní specifikace

  • Celková délka: 63,6 m
  • Výška (po vršek SOP): 16,85 m
  • Průměr trupu: 5,64 m
  • Maximální šířka kabiny: 5,28m
  • Délka kabiny: 50,35m
  • Rozpětí: 60,3m
  • Plocha křídla: 361,6 m²
  • Šíp křídla: 30°
  • Rozvor: 25,6 m
  • Rozchod: 10,69 m
  • Maximální rychlost: 0,86 M (zhruba 913 km/h)
Video "Nový" Airbus pro ČSA tématem Studia ČT24
video

"Nový" Airbus pro ČSA tématem Studia ČT24

Airbus, který mají České aerolinie pronajatý od Korean Air, je 12 let starý. „Už jsme prodali několik  tisíc letenek,“ poznamenal ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák. Na linkách mezi Prahou a Soulem se budou podávat nejen česká, ale i korejská jídla.

Korejské aerolinky minulý měsíc koupily 44procentní podíl v ČSA za 67,5 milionu korun. Asijský dopravce v současnosti zaměstnává zhruba 21 000 lidí a provozuje 146 letadel.