Mléko ve skle už je zase „in“

Praha - Na trh se vrací mléko ve skle. Nabízejí ho nejen malí farmáři, ale i hypermarkety. Na návrat k tradicím totiž vsadila jedna z největších českých mlékáren. Skleněné obaly Češi sice vítají, kvůli vyšší ceně jsou ale výrobky považovány spíš za ty luxusnější.

Ještě v osmdesátých letech si nákup mléka jinak než v plastovém sáčku a skleněné lahvi nikdo nedovedl představit. V devadesátých letech ale přišel drtivý nástup plastových obalů a nápojových kartonů. Sklo v té době z regálů s mlékem téměř zmizelo. 

Teď se pomalu vrací s novým designem, který sází na staré tradice. Do obchodů ho chce dostat jeden z největších českých výrobců. Z linky denně sjede padesát tisíc litrů mléka ve skleněných lahvích. „Jednak zákazník vidí, co kupuje, a pak - sklo je sklo. To ničím nenahradíte,“ podotkl ředitel Bohemilk Oldřich Gojiš. 

Mléko ze skla jednoduše chutná lépe

Sklo je perfektní bariérou, ale je křehké. Větší náklady jsou také na transport s ohledem na jeho hmotnost. Nevýhodou je i cena takového balení. Tři čtvrtě litru mléka ve skle stojí 20 korun - tedy zhruba stejně jako litr v kartonu.  

Právě cena přitom při nákupu často rozhoduje. I proto se směrem k plastu vydaly už dříve některé pivovary. Podle jiných průzkumů ale na skleněné obaly lidé slyší a preferují je dokonce tři čtvrtiny Evropanů. „V západní Evropě se k tomu výrobci vrací víc, je to otázka kupní síly obyvatelstva,“ konstatoval Pavel Wurzel, ředitel firmy O-I Sales and Distribution.

Jiří Kopáček, Českomoravský svaz mlékárenský:

„Není to jen nostalgie, lidé sklo vnímají jako daleko ekologičtější obal. Navíc potraviny ve skle si všeobecně zachovávají ty nejlepší senzorické vlastnosti.“


Nejsou to ovšem jen mléčné výrobky, které se vracejí do skla. Jak potvrzují obalové firmy, stále častější jsou třeba kečupy, hořčice nebo čokoládové krémy či zákysy. Kvůli ceně ale patří spíš mezi ty výběrové.