Kuba chce zatočit se „šmejdy“, předváděcí akce budou hlásit předem

Praha – Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) přišlo s několika návrhy, kterými chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích. Jejich pořadatelé by nově měli mít povinnost předem o nich nahlásit podrobnosti České obchodní inspekci (ČOI). Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik prodejců, se také budou moci obrátit na systém „Spotřebitelského ombudsmana“. Na podzim by navíc měl vstoupit v účinnost zákaz řetězení živností. Na agresivitu prodejců upozornil mimo jiné dokument Silvie Dymákové Šmejdi.

„Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS).

Navrhovaná novela zákona o ochraně spotřebitele stanoví, že firmy a jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít ohlašovací povinnost vůči ČOI, a to 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce. Ohlášení bude muset obsahovat adresu a místo konání, datum, časový harmonogram a předmět akce.

„Nejúčinnější prevencí je nechodit na předváděcí akce. To já radím všem spotřebitelům,“ říká Gerta Mazalová, předsedkyně Asociace Sdružení obrany spotřebitelů.

Podle neoficiálních průzkumů se alespoň jednou prodejních akcí zúčastnil každý druhý důchodce.


Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi a o tom, jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Stejné údaje bude muset pořadatel uvést i v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Za porušení povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta. Kuba přitom chce, aby ČOI více využívala možnost udělit maximální pětimilionovou sankci.

„Předepsaný obsah letáku by měl zajistit dostatečnou informovanost o skutečném stavu a záměru prodejce, a ne aby dostávali lidé pouze pozvánku na nějaký příjemný výlet a v závěru zjistili, že byli čtyři pět hodin někde zavření a vystavení velmi tvrdým nekalým praktikám,“ vysvětlil ministr.

Zapojí se živnostenské úřady i nevládní organizace

Nově vytvořený systém „Spotřebitelského ombudsmana“ má za pomoci kontaktních míst na obecních živnostenských úřadech umožnit podvedeným seniorům rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv. Podílet se na něm má 227 obecních úřadů a nevládní spotřebitelské organizace.

Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, dostanou na živnostenských úřadech zejména informace o možnostech dalšího postupu, například formuláře pro odstoupení od smlouvy. Živnostenský úřad poté případ elektronicky předá příslušné nevládní organizaci.

Video Nová pravidla pro předváděcí akce tématem Událostí
video

Nová pravidla pro předváděcí akce tématem Událostí

Ministerstvo chystá také novelu, která znemožní podnikatelům požádat o novou živnost, pokud o ni přišli například kvůli nekalým či agresivním praktikám. Má tak zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru. „Zákaz řetězení živností znemožní nepoctivým prodejcům vyhýbat se například placení pokut a přitom podnikat dále,“ doufá ministr Kuba.

Legislativní úpravy zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měly podle MPO nabýt účinnosti na podzim. „Jsou to ty nejdůležitější body a kroky, které jsme schopni ve velmi krátkém čase realizovat,“ dodal Kuba.

Proti „šmejdům“ s peticí

Oběťmi předváděcích akcí jsou nejčastěji senioři, kteří jsou pod tlakem nuceni podepsat kupní či úvěrovou smlouvu na předražené zboží. Na drsnou realitu poukázal dokument Šmejdi, jedním z jeho partnerů je ministerstvo průmyslu a obchodu.

V rámci tažení proti agresivním prodejcům ČOI začala po celé zemi školit seniory, jak se mají na podobných akcích chovat. Resort navíc od příštího roku umožní inspektorům pořizovat zvukové a obrazové záznamy přímo v sálech. Už několik týdnů se také objevují po celé ČR podpisové archy „Petice proti šmejdům“. Podepsalo ji dosud více než 12 000 lidí včetně ministra Kuby.

Firem, které oslovují důchodce s předváděcími akcemi, je v ČR asi 500. Předváděcí akce sice v tuzemsku fungují zhruba dvacet let, agresivita se k nim však přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Inspektoři v prvním kvartále letošního roku provedli celkem 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech.

A co vůbec seniory na prodejních akcích tak láká? „Ne, kvalita to není. Přitahuje mě, že jsme pořád mezi lidmi,“ svěřila se České televizi důchodkyně Milada Laurynová. Sama ale přiznala, že charakter těchto akcí se v posledních letech opravdu mění: „Dřív byly ty zájezdy lepší, byly na delší dobu. Teď už na hrad zbývalo jenom půl hodiny.“