ČD chtějí objednat výrobu dalších souprav Railjet za 3 miliardy

Praha - České dráhy chtějí podle Lidových novin zadat výrobu dalších devíti souprav Railjet za necelé tři miliardy. Jde o zbývající stroje z kontraktu na 16 rychlíkových vlaků, který dopravce uzavřel s firmou Siemens bez výběrového řízení. Krajský soud v Brně nedávno zrušil rozhodnutí antimonopolního úřadu, který nákup schválil. Railjet může zrychlit až na 230 kilometrů v hodině a ČD doufají, že jim pomůže přilákat cestující na mezinárodních tratích.

České dráhy chtějí zadat výrobu dalších devíti vlakových souprav Railjet za zhruba 2,8 miliardy korun. Jsou to zbývající stroje z kontraktu na celkem 16 rychlíkových vlaků, který státní dopravce dojednal před dvěma roky s německou firmou Siemens bez výběrového řízení. Napsaly to dnes Lidové noviny. 

„Nejprve začala výroba sedmi vlaků, nyní můžeme potvrdit výrobu dalších. Práce pro ně je a potřebujeme je,“ řekl deníku mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s poukazem na vysoké stáří nynějších rychlíkových vagonů. O spuštění výroby první sedmikusové série podle kontraktu ze září 2011 rozhodla dozorčí rada Českých drah loni v srpnu.

Railjet mezi Prahou a Brnem každou hodinu?

Zatímco sedm rychlíků, které si ČD objednaly loni, by mělo jezdit z Prahy do Vídně a do Grazu, dalších devět souprav plánují nasadit mezi Prahou, Bratislavou a Budapeští.

„Cestující mezi Prahou, Pardubicemi a Brnem by měli každou hodinu spojení ve vysoké kvalitě Railjet, navíc by to bylo kvalitní spojení k hlavním městům, jako je Bratislava, Budapešť a Vídeň,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Proti záměru nakoupit celkem 16 souprav za zhruba pět miliard korun bez tendru protestoval plzeňský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) záměr Českých drah schválil, jeho verdikt však minulý měsíc zrušil Krajský soud v Brně. ÚOHS se tak musí tímto případem znovu zabývat. Dopravce přitom tlačí čas, protože opci na další Railjety může uplatnit jen do konce června.

Dráhy opakovaně uvedly, že dohodnutá cena za 16 souprav 200,5 milionu eur (nyní 5,2 miliardy Kč) byla výjimečně výhodná. Dopravce měl nabídku od rakouských drah, které u Siemensu objednaly celkem 67 vlaků, zjistily ale, že 16 z nich nepotřebují. Vypsání výběrového řízení podle Šťáhlavského bránil také omezený čas, po který nabídka platila.