Za agresivní nátlak na seniory při předváděčkách padla pokuta 2 miliony

Plzeň - V květnu padla jedna z nejvyšších pokut za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory při předváděcích akcích. Účastníci jsou často nuceni výrobky odkoupit pod výhružkami. 1. České reklamní společnosti byla udělena pokuta 2 miliony korun. Česká obchodní inspekce (ČOI) u této společnosti zjistila pochybení u tří prezentačních akcí. Inspekce podle ředitele inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jana Řezáče navrhla, aby bylo firmě zrušeno živnostenské oprávnění.

Co bylo důvodem k udělení pokuty

„Inspektoři při svých kontrolách zjistili klamání spotřebitele o délce záruční lhůty, kdy namísto inzerované záruky osm let byla při uzavření kupní smlouvy poskytnuta záruka pouze dvouletá. Účastníci neobdrželi dárky slibované na pozvánkách,“ uvedl Řezáč.


Firma rovněž organizovala losování, při němž spotřebitel vyhrál výrobky do domácnosti. Výhra ale byla podmíněná nákupem výrobku za 35 000 korun. Kontroly dále zjistily nedostatky v chybějících informacích k výrobkům, které nebyly v češtině. Některé z výrobků byly neoprávněně označeny značkou shody CE.

Dymáková: Prodejci této firmy jsou velmi agresivní

„Prodejci této firmy jsou skutečně velmi agresivní. Po nákupu firma nevydává daňové doklady ani doklady o koupi. Na mě se obrací pořád velké množství lidí, kteří se cítí být poškozeni svými firmami - firma, o které je nyní řeč, v tom figuruje velmi často,“ říká Silvie Dymáková, režisérka dokumentárního filmu Šmejdi.

„Začali na ně tlačit i tím způsobem, že dědu si vzali na stranu, bylo tam několik těch prodejců, a začali mu říkat, že vyhrál nějaký zboží v hodnotě 60 tisíc. A že je to všechno zdarma. On jim to začal všechno podepisovat a ve finále to dopadlo tak, že když přijel domů, tak za chviličku přijel kurýr s tou výhrou údajnou a chtěl po něm 30 tisíc,“ říká vnuk klienta Lukáš Marinov.

Na opatření ČOI jednatel firmy nereagoval

„Po kontrolách byla jednateli firmy ukládána opatření, na něž nereagoval, a proto mu byly uloženy tři pořádkové pokuty ve výši 90 000 korun,“ doplnil ředitel inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj. Tato částka není v celkové pokutě započtena.

Kontrola podmínek při prodejních akcích patří mezi prioritní v činnosti Plzeňského a Karlovarského inspektorátu ČOI. Porušení právních předpisů bylo od počátku roku prokázáno při více než 80 procentech kontrol. Kromě pohotových nabídek spotřebitelských úvěrů na nákup předváděného zboží, který způsobuje kolotoč dluhů, jsou podle Řezáče novinkou zpoplatněné VIP a klubové karty pro další nákupy.

Ministr průmyslu Martin Kuba tento měsíc uvedl, že chce, aby ČOI v těchto případech využívala více maximální pětimilionové hranice sankce.

„To vše je výsledkem pozvánek na výlety, zájezdy a kulturní akce s příslibem hodnotných dárků, které jsou cíleně zaměřeny především na nejzranitelnější skupinu našich seniorů,“ doplnil Řezáč


Video Podvodné předváděčky tématem Ekonomiky ČT24
video

Podvodné předváděčky tématem Ekonomiky ČT24

Co bude nového od roku 2014

Od roku 2014 budou posíleny pravomocí ČOI, takže bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má podle náměstka ministra průmyslu Tomáše Hajduška odradit prodejce od použití agresivních obchodních technik. „Mám tím na mysli například bránění v odchodu z prodejní akce bez toho, aby byl proveden nákup, nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy. A v neposlední řadě křičení na seniory či přímé vyhrožování,“ řekl Hajdušek.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu České obchodní inspekci (ČOI) místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se budou moci obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Na podzim by měl vstoupit v účinnost i zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru.