Spotřeba vyšší, než je deklarováno – nemilé zjištění mnoha motoristů

Brusel  Obecný nešvar mnoha výrobců vozidel je ten, že deklarují spotřebu vozu, která je však téměř nedosažitelná. Na toto téma si posvítila Mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT. Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou podle studie v posledních letech výrazně stoupl. Problém je i s emisemi  v průměru mají být až o 25 procent vyšší, než kolik je udáváno.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Dan Kitwood

Realita: Vyšší emise i spotřeba

Skutečné emise oxidů uhlíku vycházející ze spotřeby pohonných jsou podle studie v průměru o 25 procent vyšší, než uvádí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.

„Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce,“ uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock.


Kolik tento „přehmat“ teoreticky stojí: Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou podle studie stojí motoristy v průměru 300 eur (téměř 7 800 korun) ročně.

„Překvapilo mě, že došli k závěru, že to je jen o čtvrtinu. Podle našich propočtů je ta čtvrtina minimum. U některých automobilů, které se pyšní opravdu velmi nízkou spotřebou, tak když se dostanou do reálného provozu, tak to navýšení může být 30, 40 i 50 procent,“ řekl Michael Kudela, šéfredaktor Auto, motor a sport.

Ukazatel stavu palivové nádrže
Ukazatel stavu palivové nádrže

Největšími hříšníky jsou dle studie luxusní vozy

Podle studie se deklarované údaje nejvíce liší od hodnot zjištěných při běžném provozu u německých luxusních automobilů. Německá automobilka BMW například podle studie udává u svých vozů v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky při používání těchto vozů v běžné praxi.

Automobilky testují vozy za nepřirozených podmínek

  • Používání nerealisticky hladkého silničního povrchu
  • Pneumatiky s mimořádně vysokým přenosem tažné síly.

Do roku 2017 by měla být představena přísnější pravidla pro testování automobilů