Stanjura: Na opravy dopravních cest půjde hned 1,3 miliardy korun

Praha -  Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) svolal kvůli povodním výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Schváleno bylo rozpočtové opatření, díky němuž je nyní k dispozici 1,3 miliardy korun z rezerv. Peníze mají být postupně uvolňovány na opravy železnic, dálnic, rychlostních komunikací nebo silnic I., II. a III. třídy. Vláda je ale podle Stanjury připravena tuto částku případně ještě navýšit.

Odstranění škod by mělo probíhat okamžitě. „V krizových dobách platí, že kdo rychle dává, dvakrát dává,“ konstatoval Stanjura, který rovněž předpokládá možnost zálohových plateb. Jakmile majitelé komunikací zjistí rozsah škod, budou moci žádat o peníze. 

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura:

„Vycházíme ze zkušenosti roku 2002, kdy se podařilo do oprav investovat necelé tři miliardy korun v tom roce. Budeme upřednostňovat rychlost, abychom začali ty škody odstraňovat okamžitě. A kdo přijde později, tak myslím, že těch zdrojů je dostatečné množství. Jsme na tu situaci připraveni.“


Rozvodněná Vltava komplikovala dopravu v Modřanské ulici
Zdroj: ČTK
Autor: Pelant Jan

Škody na železnicích po celé republice se nyní odhadují na stamiliony korun. „Obdobnou i vyšší částku očekávám na silnicích,“ poznamenal Stanjura. Pro železnici je klíčové, že již nyní funguje stanice Kolín. 

Podle ministra dopravy je v současné době důležitá spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému. „Nutné je postupně zprůjezdňovat úseky a odstraňovat dopravní omezení,“ podotkl Stanjura, který ocenil práci dobrovolníků i profesionálů, kteří se podílejí na pomoci.

Ekonomové odhadují škody na miliardy

Letošní povodně nebudou mít podle ekonomů oslovených ČTK výrazný dopad na celkový vývoj ekonomiky. Hrubý domácí produkt by mohl klesnout o několik desetin procenta. Škody ekonomové odhadují na několik miliard korun.

Škody podle analytiků budou nižší než v roce 2002. „V první řadě je potřeba říci, že ekonomika se v důsledku povodní zcela nezastaví. I když je řada měst včetně Prahy zasažena velkou vodou, tak velké průmyslové podniky (automobilky v Čechách i na Moravě; strojírenské podniky na severu Moravy a mnohé další) dále fungují a nijak neomezily svou výrobu. Řada lidí například v rámci IT může pracovat z domova,“ upozornil analytik Home Credit Michal Kozub.

Dočasně sice může podle něj přijít menší výpadek v oblasti obchodu a služeb. „Ale rozhodně nemůžeme říct, že by se na ročním HDP povodně podílely výrazným procentem,“ dodal Kozub.

Pokud se situace ještě radikálně nezhorší, pak by makroekonomický dopad povodní měl být i podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky velice slabý. „Vzhledem k aktuálnímu, řekněme recesnímu vývoji ekonomiky a šetřivé vládní politice by povodně mohly mít spíše převládající nepatrně pozitivní makroekonomický efekt. Dlouhodobý makroekonomický efekt povodní bude prakticky nulový,“ uvedl.