Povodně mění prodej nemovitostí – blízkost vody už není oáza klidu

Praha – Povodně se v Česku stávají už téměř každoroční realitou. To se významně odráží i na cenách nemovitostí a jejich prodeji. Dnes už je celkem běžné, že si lidé před nákupem domu pečlivě studují povodňové mapy, což byl před dvaceti lety pojem v podstatě neznámý. A svůj marketing musí změnit i developeři – lákat kupující na to, že budou moci relaxovat pohledem na vodní hladinu, zavání tak trochu černým humorem.

Ničivé povodně zasáhly Česko v novodobé historii poprvé v roce 1997. Symbolem povodní se stala obec Troubky na Přerovsku, kde živel smetl na 150 rodinných domů. „Do té doby takřka padesát let nedošlo k povodním velkého rozsahu. Až tento rok si lidé začali uvědomovat, že nemovitosti v blízkosti vod jsou rizikovými. Do té doby blízkost obydlí u vody vnímali jako pozitivum,“ uvedl ve Studiu ČT24 marketingový ředitel ERA Reality Tomáš Kučera.

Velká voda se navíc vrací i na stejná místa – například středočeské Zálezlice byly zasaženy jak v roce 2002, tak letos. Cena nemovitosti v místech, kde se záplavy vyskytují opakovaně, tak dramaticky klesá. „Takové nemovitosti se pak stávají v podstatě neprodejnými,“ domnívá se Kučera. Podle něj může hodnota domu spadnout až na desetinu původní ceny.

Rozdíl v ceně pojištění je značný

Povodně mají vliv nejen na cenu nemovitostí, ale i na výši jejich pojištění. Zatímco pojištění domu, který stojí v nejméně rizikové zóně, stojí pár set korun, na ohroženějších místech už jde o tisíce. Tam, kde se záplavy opakují, se objekty často už ani pojistit nedají, nebo je cena velmi vysoká. 

Zjistit, jestli se určitý pozemek nachází v záplavové oblasti, je možné na katastrálním úřadě. Ověřit si to můžete také na povodňové mapě, kterou najdete na webu České asociace pojišťoven.

Pojišťovny podle povodňových map určují, jak drahá pojistka bude. Příští rok začne platit aktualizovaná verze, ve které budou zahrnuta i data z letošních záplav. „Nyní by měly mít pojišťovny k dispozici i hloubku možného zatopení daného objektu,“ uvedla mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. 

Některé projekty stále lákají na blízkost vody

Zda se dům či pozemek nachází v záplavové oblasti, patří dnes k zásadním otázkám při koupi. „Lidé nyní nákup mnohem více zvažují a myslím, že to je i nakonec důvod, proč nekoupí. Developeři budou nuceni slevovat, protože to je jediná cesta k prodeji,“ myslí si Kučera. 

S hrozbou povodní musí dnes počítat i samotní developeři. Ti ve svých projektech plánují valy či další opatření, která by měla minimalizovat škody v případě záplav. Pořád je tu ale ještě dost projektů, a nejen v Praze, které blízkost vody berou jako pozitivum – vždyť kdo by nechtěl trávit parné léto při pikniku na břehu řeky? „V očích kupujících to ale dnes funguje spíš jako červený hadr před oči,“ upozorňuje na nutnost změny marketingové strategie Kučera.

Video Rozhovor s Tomášem Kučerou
video

Rozhovor s Tomášem Kučerou