Českým dopravcům už jsou tuzemské tratě málo, míří do Polska a Německa

Praha - České tratě už soukromým dopravcům nestačí, plánují proto expanzi do zahraničí. Například Leo Express hodlá rozšířit své linky do Polska a stihnout to chce už do konce letošního roku. Žluté vlaky RegioJetu by zase měly příští rok vyrazit do Německa. Dopravce v obou případech láká velký trh, miliony cestujících a možnost vylepšit si hospodářské výsledky.

O tom, že černožluté vlaky zamíří na polské koleje, mluví majitel Leo Expressu Leoš Novotný už delší dobu. Teď poprvé dostávají jeho plány reálnou podobu. Český dopravce už má v Polsku partnera, Dolnoslezské autobusové linky z Vratislavi. 

Leo Express do Polska, RegioJet do Německa

S nimi chce co nejrychleji získat železniční licenci a vyrazit na nejlukrativnější polské tratě. Tedy z Varšavy do Krakova, do Katovic a přes Poznaň až do Štětína. „Chceme začít 15. prosince 2013,“ přiblížila Wanda Zielinská z firmy Dolnoslaskie Linie Autobusowe. Český Leo Express bude na polských kolejích konkurovat hlavně státním drahám. Ty ale tvrdí, že se rivalů nebojí. 

A další český soukromý dopravce RegioJet zase míří do Německa. Koncem příštího roku by měly jeho vlaky začít jezdit mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem. „Budou modernizované a bude to komfort, na který rozhodně cestující nejsou v rámci předpokládané tratě mezi Prahou a Hamburkem zvyklí,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Pavel Halla. 

Až k německým hranicím pak budou nově jezdit i České dráhy. Od prosince nasadí své nejrychlejší Pendolina na západě Čech. Tím pádem čtyřikrát denně spojí Prahu s Chebem a s Františkovými Lázněmi. Zatím sem přitom jezdily jen o víkendu. „Proti běžnému rychlíku mezi Prahou a Chebem cestující ušetří něco přes půl hodiny,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. 

Během příštího roku by se mělo zrychlit také spojení mezi Prahou a Vídní. České dráhy zde ve zkušebním provozu nasadí nové rychlovlaky Railjet, které cestu urazí za čtyři hodiny.