Za odeslání pohledu si lidé od srpna připlatí

Praha - Česká pošta zvedá ceny. Třeba odeslání pohledu tak podraží od srpna o tři koruny. Složenka na sumu do tisíce korun pak o čtyři koruny. Alespoň částečně to mají kompenzovat zákaznické karty, které státní firma zavede od druhé půlky července. Ročně pošle každá domácnost zhruba třináct zásilek.

V cizině jsou ceny dál srovnatelné

Od srpna bude stát známka na dopis třináct korun. O tři koruny podraží třeba i doporučené psaní. „U listovních zásilek jsme neupravovali ceny pět let. Přitom výrazně stouply ceny energií,“ upozornil mluvčí České pošty Ivo Mravinac. 

V mezinárodním srovnání zůstávají ale ceny stále srovnatelné. Třeba na Slovensku vyjde obyčejný dopis nebo pohled v přepočtu přes 11 korun, v Rakousku ještě o tři koruny dráž. Doporučené psaní pak v Česku bude i po zdražení o 40 korun levnější než v Německu.

Se zákaznickou kartou se dá ušetřit

Zdražení má částečně vykompenzovat zákaznická karta. Kromě toho, že budou mít její držitelé slevy na poštovní služby, nebudou muset třeba vyplňovat podací lístky a zdarma dostanou i potvrzení o dodání zásilek. „Zákaznické karty fungují jak pro lidi, tak pro tu firmu, která je vydává. Ta firma, která kartu vydává, má tím pádem veškeré kontrakty držitele té karty. To znamená, že s ním může komunikovat,“ podotkl reklamní odborník Martin Charvát. 

S kartou bude dopis dražší jen o korunu, a pokud jich dotyčný pošle najednou deset a víc, cena zůstane stejná. Platné zůstanou i známky s označením A, které mají dnes hodnotu desetikoruny. „To zdražení může mít za následek ještě větší rozmach elektronické komunikace,“ konstatovala Eva Svobodová z Asociace malých a středních podniků a živnostníků. 

V doručování listovních zásilek příliš velká konkurence není, České poště totiž patří 97 procent trhu. Počet zásilek ale dlouhodobě padá - jen v posledních letech o 8 procent. Ročně tento pokles představuje půl milionu zásilek.