Web Hromadné žaloby.cz: Společně proti nekalým praktikám

Praha - Tuzemští spotřebitelé se mohou proti nekalým praktikám nebo nekvalitním produktům bránit společně. Právě za tímto účelem vznikl server Hromadné žaloby.cz. Web na tiskové konferenci představili jeho provozovatelé. Zároveň odtajnili, že první žaloby chystají na UPC, Český inkasní kapitál a společnost BEZREKLAMKY. Částky se pohybují kolem 5 tisíc korun. Projekt byl zpočátku tajný. Podle provozovatelů by ale nakonec mohly být v portfoliu i stovky advokátů. Důležité jsou totiž i regionální kauzy, na něž je bude třeba nasadit.

Podnikání, které má lidi napálit a okrádat, by měla být učiněna přítrž. Alespoň tak si to lidé ze serveru Hromadné žaloby.cz představují. „Web má lidem sloužit k tomu, že můžou dát návrh na založení žaloby a shánět lidi dohromady, my jim pak pomáháme,“ sdělil spoluautor webu Petr Němec.

Na několika kauzách chtěli provozovatelé ukázat, jak server funguje. „Kauzy jsme si našli na internetu, už o nich informovala i média, a dokonce už tam rozhodovaly soudy,“ poznamenal Němec s tím, že například smluvní pokuta UPC je neplatná. „V ruce tak máme i rozsudky soudů,“ dodal spoluautor webu. 

Mnoho podnikatelů podle Němce funguje tak, že začnou vymáhat nějakou svou pohledávku a u soudu narazí. Prohrají ovšem třeba jen 10 procent sporů. Zásadní problém je v tom, že se většina spotřebitelů už před soudem lekne a jeho ochranu nedostane. „Chceme oslovit těch 50 procent a říct jim: 'Ne, vy jste to platili zbytečně, my vám pomůžeme chtít ty peníze zpátky',“ konstatoval Němec. Cílem je tedy narušit tento „byznys model“. 

Web je zaměřen v první řadě na kauzy spotřebitelského charakteru, ale i na kauzy zaměstnanec-zaměstnavatel nebo na ty ze zdravotnické či ekologické oblasti. 

A jak to na webu funguje?

Pokud člověk na stránkách nenajde konkrétního podnikatele, který jej napálil, klikne na „založit žalobu“ a popíše stav. „My to posléze vyhodnotíme, případně se poradíme s advokátem a dáme tomu nějakou formu,“ popsal postup Němec. Přidávat se posléze mohou další poškození.

V Česku dál probíhá boj o bankovní poplatky

  • Prvních 35 tisíc klientů bank už se prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz obrátilo na soudy s žalobami o vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků.
  • Další desítky tisíc klientů čekají na zkompletování jejich žalob před podáním na soudy.
  • Službě Poplatkyzpět.cz za čtyři měsíce od jejího vzniku projevilo důvěru 340 tisíc nespokojených klientů bank.