Spotřebitelského ombudsmana už vyhledalo přes sto zoufalých lidí

Praha - Celkem 125 lidí požádalo během jednoho měsíce o pomoc spotřebitelského ombudsmana. Rady si nevědí s předváděcími akcemi, kvůli kterým opatření vzniklo, nebo s novými triky firem. Na jeden takový klamavý případ narazilo i Sdružení obrany spotřebitelů v Brně.

Nezaměstnaný Tomáš Káňa objevil na internetu pracovní nabídku – řidič u společnosti Zepter. Přišel na konkurz a druhý den podepsal pracovní smlouvu. Poté přišel na školení. „Prý mi vždy dají adresu, já tam odvezu výrobek, ale že by bylo dobré, abych o tom výrobku věděl i něco víc a jak se vypisujou smlouvy. Já jsem to podepsal, abych věděl. A najednou mi došly tyto šeky,“ řekl Káňa. Na nich přitom byla částka za víc než 40 tisíc korun. 

„Z korespondence mezi naší společností a panem Káňou je zřejmé,  že pan Káňa si byl  vědom, že uzavírá kupní smlouvu na zboží za účelem prezentace výrobků zákazníkům…,“ oznámila ředitelka marketingu ZEPTER INTERNATIONAL Petra Horáčková.

Podle Káni je ale smyšlená a dealer Zepteru ji zneužil. Do brněnské poradny přišel zoufalý. „Při našich zkušenostech, které máme – a my tam máme spoustu stížností – patří tato firma mezi těch sedm nejhorších a nejméně etických, se kterými jsme se setkali,“ podotkla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Případ nakonec společnost Zepter vyřešila ještě před koncem natáčení reportáže – spornou smlouvu raději zrušila.

Současný stav by měly zlepšit i dvě nové legislativní úpravy. Podnikatelé, kterým už byla zrušena živnost, nebudou moci znovu v oboru podnikat. Každá firma také bude muset nově oznámit inspekci podrobnosti o plánované předváděcí akci. Od Sdružení českých spotřebitelů zazněl i nápad na zřízení mediálního ombudsmana – osvěta je prý podceněná a nestačí.