Stále více Čechů neváhá žádat o náhradu škody za zpoždění

Praha - Češi stále častěji požadují náhradu škody za zrušený nebo zpožděný let. Od aerolinek tak mohou na odškodném dostat vyplaceno v průměru 500 eur (asi 13 tisíc korun). Cestující v takových případech bezplatně zastupuje Evropské spotřebitelské centrum. Právě jeho zaměstnanci dnes zájemcům radili přímo na Letišti Václava Havla.

Zkušenosti s opožděnými lety má i Martin Šašek. S přáteli se vracel z dovolené na Martiniku, jenže letadlo do Paříže mělo kvůli poruše 7 hodin zpoždění. Kvůli tomu mu uletěl navazující spoj z Paříže do Prahy a jeho letenka propadla. „Vzhledem k tomu, že jsme se vraceli v neděli a v pondělí měli všichni jít do práce, tak nám nezbylo, než si koupit nové letenky,“ uvedl Šašek.

Když poté po francouzské letecké společnosti Air Caraibes požadoval zaplacení náhrady škody, firma to odmítla. Až teprve francouzský soud rozhodl, že mu aerolinky mají vyplatit 400 eur. „Tento týden se posílá poslední žádost spolu s tím rozsudkem, aby ta škoda byla vyplacena na můj účet,“ dodal Šašek.

Cestující má totiž podle evropského práva nárok na náhradu škody v případech, když je jeho let zpožděn alespoň o 3 hodiny. V takovém případě může požadovat 250 až 600 eur. Čím delší zpoždění, o to více může zákazník usilovat. V Česku pomáhá v takových případech bezplatně Evropské spotřebitelské centrum. „Snažíme se vyjednat s tím podnikatelem nebo obchodníkem na druhé straně nějaký kompromis a smírnou cestou ten případ vyřešit,“ zmínil ředitel centra Tomáš Večl.

Ještě mnohem častěji než zpožděné lety ale musí cestující řešit ztracená nebo pozdě doručená zavazadla. I v takových případech mají totiž nárok na odškodnění. Cestující ale musí prokázat, jak vysoká škoda  mu vznikla - například pomocí účtenek. Ročně tuto možnost v Česku využije zhruba tisíc lidí.

Video Spotřebitelské centrum radí cestujícím
video

Spotřebitelské centrum radí cestujícím