Chovanec o ČD Cargo: Je to tikající bomba v resortu dopravy

Praha - Stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) kritizoval na brífinku nečinnost ministerstva dopravy v otázce špatné situace ve společnosti ČD Cargo. Ztráta společnosti loni mnohonásobně narostla  z předloňských 34 milionů na zhruba 2 miliardy korun. Podle Chovance se situace zhoršuje, což může mít fatální dopad na České dráhy. „ČD Cargo je tikající bombou v resortu dopravy,“ řekl Chovanec. Stávající opatření – poskytnutí slevy za používání dopravní cesty  zrušil Drážní úřad.

Návrhy byly ministerstvu dopravy před časem předloženy hned tři. První počítal se zapojením státu na ozdravení společnosti v hodnotě 5 miliard korun, propuštěno by v tom případě bylo několik stovek zaměstnanců. Druhá varianta počítala s pomocí státu ve výši 2,5 miliardy korun, o místo by přišlo nad 2 tisíce zaměstnanců. Třetí varianta pak byla bez účasti státu. „To by znamenalo odchod ze segmentu jednotlivých zásilek a propuštění až 5 tisíc zaměstnanců,“ konstatoval Chovanec.

Podle ČD Cargo hospodářská situace kritická není, v dlouhodobější perspektivě bude ale pro zachování firmy ve stávající velikosti nutný zásah státu.

„Podle míry podpory přistoupí management společnosti k opatřením vedoucím k udržení pozitivního hospodářského výsledku,“ uvedl finanční ředitel a člen představenstva ČD Cargo Petr May.


ČD Cargo je těsně propojeno s Českými drahami. Pokud se společnost dostane do neřešitelných problémů, dopady budou podle Chovance fatální. Třeba kusové zásilky provozuje ČD Cargo v ČR jako jediné. Ztrátu přitom tvoří 100 milionů korun měsíčně. „Pokud bychom od tohoto segmentu odešli, znamenalo by to 6 tisíc kamionů zejména na krajské komunikaci,“ podotkl Chovanec s tím, že tyto komunikace na to nejsou uzpůsobené. 

ČD Cargo neumí čelit tlakům ze strany konkurence, míní Chovanec

K propadu tržeb má dál docházet i v segmentu ucelených vlaků. „Lze očekávat až minus půl miliardy korun,“ uvedl Chovanec. Klesají také marže společnosti, což je podle stínového ministra dopravy dáno špatnou obchodní politikou ČD Cargo i tlakem konkurence. Sporná je rovněž otázka prodeje lokomotiv do Polska. „Podle našich informací je to snad odloženo. Docházelo by k vytvoření konkurenta proti ČD Cargo na poslkém trhu,“ upozornil Chovanec s tím, že „zvláštní“ je rovněž prodej lokomotiv a vagonů. „Společnost má desítky tisíc vagonů, které nevyužívá,“ dodal.

Řešením by byl podle Chovance program podpory, podobný modelu navrhovanému železničními odbory. Podle jejich výpočtů by státní investice ve výši pěti miliard korun národnímu dopravci zaručila udržení zaměstnanosti. Podle ministerstva dopravy by ala tato forma pomoci mohla představovat nedovolenou veřejnou podporu. Chce se proto podle mluvčího Martina Nováka vydat cestou podpory přepravy zboží po železnici jako celku, například snižováním poplatků za užití železniční dopravní cesty, zlepšováním kapacitního využití železnice i pro nákladní dopravu či podporou budování terminálů pro kombinovanou dopravu.
   
Právě slevy z poplatku za použití kolejí jsou jedinou podporou, kterou ministerstvo v rámci zachování jednotlivých vozových zásilek na železnici uplatnilo. Podle Drážního úřadu tím ale porušilo zákon, když slevy nevyhlásilo s ročním odkladem, ale s prakticky okamžitou účinností, a zavedení slev zrušil. Vyhnout se rozporům s evropským právem by se podle Chovance dalo tím, že budou státní peníze poskytovány všem dopravcům, kteří budou ochotní jednotlivé zásilky převážet. Podobný princip podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly funguje například v sousedním Rakousku, kde rovněž tento druh přeprav provozují jako jediné rakouské dráhy, které jsou napřímo dotovány státem.

  • České dráhy (ČD) se loni propadly do ztráty 1,6 miliardy korun. Na výsledku hospodaření celé skupiny se podepsala hlavně dvoumiliardová ztráta dceřiné nákladní společnosti ČD Cargo. Přitom předloni hospodařily dráhy se ziskem ve výši 491 milionů. Šéf ČD Petr Žaluda řekl E15, že ČD Cargo ovlivnila krize, ale i mimořádný odpis 1,2 miliardy korun kvůli přecenění majetku při vzniku společnosti.