Automobilky dál úpí, v EU jsou prodeje nejníž za 20 let

Praha – Aut se v Česku prodává méně a méně. Od začátku roku se jich prodalo asi 80 tisíc, většinu z toho si ale pořídily firmy. Čísla se přitom dál zhoršují. Zatímco v květnu prodaly automobilky o 7 procent vozů méně než loni, v červnu už to bylo o pětinu. Nejvíc se prodávají auta značky Škoda a Hyundai. Češi se snaží šetřit, v oblibě jsou tudíž hlavně malé vozy s nízkou spotřebou.

Poslední měsíce hlásí Evropská unie nejhorší prodeje aut za dvacet let. „Ten trend není ničím novým. Ekonomika je na tom špatně, a to se vždycky nejvíc projeví na autech. Lidi nemají peníze,“ konstatoval Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Začátkem června prodejem aut negativně zamávaly i povodně. „Srovnání s loňským rokem je navíc trochu nefér. Lidé se totiž v roce 2012 v červnu předzásobili, v červenci byl vypnut centrální registr vozidel,“ upozornil Tunkl.

Podle analytiků PwC by k oživení mělo dojít ve druhém pololetí. Za celý rok pak předpovídají pokles o deset procent.

  • Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 8 210 vozy, druhá skončila Fabia s 5 430 prodanými vozidly a na třetí místo se dostala letošní novinka Škoda Rapid s 3 417 auty. Následuje Hyundai i30 a VW Golf.

Škoda Rapid
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Tomáš Jůnek

Ceny automobilů v Česku podle Tunkla patří k nejnižším v Evropě. „Pokud si uvědomíme, že k tomu mnohé značky přidávají akční ceny, domnívám se, že moc dál už slevovat nelze,“ konstatoval Tunkl.

Nejprodávanější značkou byla v Česku už tradičně Škoda Auto. Každé třetí prodané auto bylo z její linky. I tak jí ale odbyt klesl skoro o čtvrtinu. Může za to údajně hlavně náběh výroby jejích nových modelů. „Ty nové modely jsou dlouhodobé, to není reakce přímo na trh,“ poznamenal publicista Milan Jirouš.

Na druhé příčce v prodejích nových aut v Česku skončil Hyundai - prodal přes osm tisíc aut. I tak je to ale o pět procent méně než za první pololetí loni. Třetí je Volkswagen s minimálním propadem jen dvou procent.

Video Za co Češi utrácejí?
video

Za co Češi utrácejí?

ČSÚ: Češi se už tak utrácet nebojí 

S pozitivními čísly za květen přitom přichází Český statistický úřad (ČSÚ). Maloobchodní tržby v Česku rostly druhý měsíc v řadě. „Růst byl výrazně vyšší, než očekával trh. Na meziměsíční bázi činil dokonce 1,7 procenta,“ konstatoval analytik Raiffeisenbank Václav Franče. 

„Květnová data mohou být vnímána jako pověstná vlaštovka, která může, ale nemusí dělat jaro. Teprve další měsíce stabilněji prokážou buď pozitivní obrat trendu, nebo pouze nadějný záchvěv uprostřed utlumené spotřeby domácností,“ podotkl analytik společnosti Conseq Petr Zahradník.

Michal Kozub, analytik Home Credit:

„Celkově tržby za potraviny ničím v květnu nepřekvapily (-0,3 %). Dlouhodobě klesají a růst jejich tržeb je jen nahodilý a nepravidelný.“

"Zatímco řadu prodejců trápí klesající ceny jejich zboží, u potravin to je přesně opačně. Ceny potravin stále rostou o zhruba pět procent. Na chování spotřebitelů se to projevuje snahou šetřit - ať už nákupem menšího množství, nebo levnější náhrady. Ještě hůře jsou na tom specializované obchody s potravinami."