Do Česka expandují americké fastfoody i jiné franšízy

Praha - Do Česka se chystá řada nových řetězců s rychlým občerstvením. Mezi nimi například druhý největší fastfood na světě specializovaný na kuřata. Majitelé nadnárodních řetězců teď v tuzemsku hledají partnery. Zájem o fastfoody totiž v Česku roste dvakrát rychleji než jiné typy pohostinství. Podnikání pod známou značkou, tzv. franšíza, se ale netýká jen jídla. 

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Anja Mia Neumann

„Z Ameriky jsou to řetězce fastfoodové nebo je to péče o seniory, výuka matematiky, školení managementu a rychlé autoservisy,“ upřesňuje prezident České asociace franchisingu Jan Gonda. 

Letos se v Česku objeví dalších 20 nových poboček ve světě už zaběhnutých firem, třeba módní značky z Francie nebo kavárny a čajovny z Austrálie. Podobné licence se přitom netýkají jen restaurací a kaváren, ale třeba i lékáren, pneuservisů, obchodů s oděvy anebo podnikání s nemovitostmi. 

Například majitel pobočky Buyer's Choice Home Experts Stanislav Hrdlička s americko-kanadskou licencí zjišťuje aktuální technický stav nemovitostí pro kupující i prodejce. „Uvést na trh úplně novou službu je pro jednotlivce velmi finančně i časově náročné, u franšízy po podpisu smlouvy můžete začít okamžitě podnikat,“ říká Hrdlička. 

Vše stojí a padá na známé značce

Podnikatel tak může začít hned vydělávat, navíc mít za zády silnou značku je další výhodou. Ovšem pokud značka svojí sílu ztratí, padá s ní i podnikatel. „Do začátku jste sice podporováni silnou značkou, ale jste svázáni, že musíte odebírat od určitých dodavatelů, musíte nakupovat určitě druhy služeb,“ vysvětluje generální ředitelka Asociace malých a středních podniků Eva Svobodová. 

Prvotní investice do franšízingové pobočky záleží na daném odvětví, pohybovat se může od desítek tisíc až do milionů korun. Podnikatelé si taky musí připočítat pravidelné poplatky, které musí platit za mezinárodní licenci.