Unie si stěžuje u WTO na Rusko, chrání prý své automobilky

Ženeva/Brusel - Evropská unie zahájila u Světové obchodní organizace (WTO) první obchodní spor s Ruskem. Podle unie země chrání tamní automobilky díky recyklačním poplatkům na vozy z dovozu. Brusel tvrdí, že má poplatek vážný dopad na roční vývoz EU. Ruské odhady pak ukazují, že se na vládních příjmech podílí částkou 1,3 miliardy eur. Rusko se oficiálně stalo členem WTO loni koncem léta. O členství usilovalo dlouhých devatenáct let.

Zdroj: ČTK/imago stock&people Autor: imago stock&people

Podle kritiků Rusko své závazky neplní. Recyklační poplatek na automobily zavedlo totiž pouhých devět dní poté, co se stalo členem WTO. Z poplatku se mají hradit budoucí náklady na recyklaci vozu. Ruské úřady jej vybírají předem při dovozu auta, domácí výrobci ale tuto povinnost nemají. Z pohledu Bruselu se tím z poplatku stává ve skutečnosti dovozní daň.

„Evropská komise skoro celý rok využívala každý diplomatický kanál, aby s ruskými partnery našla řešení této záležitosti, ale marně. Poplatek je neslučitelný s nejzákladnějším pravidlem WTO zakazujícím diskriminaci u dováženého zboží,“ uvedl podle Reuters komisař EU pro obchod Karel De Gucht.


Omezení dovozních cel na automobily bylo přitom jedním z nejožehavějších bodů během 18 let vyjednávání Ruska o připojení k WTO. Moskva s jejich omezením souhlasila. Recyklační poplatek ale podle EU snížení celního tarifu vlastně zrušil.

Rusko má nyní podle pravidel WTO 60 dní na to, aby na znepokojení EU odpovědělo tím, že svou politiku vysvětlí, nebo změní. Pak by EU mohla požádat WTO o soudní vyjádření. To by mohlo Moskvu přimět k tomu, aby pod hrozbou sankcí svá pravidla změnila.

  • WTO je mezivládní organizace, která usnadňuje mezistátní obchodní výměnu. Je nejvyšším orgánem k urovnávání sporů mezi obchodními partnery a má bránit diskriminaci malých zemí. Podle svých internetových stránek má v současné době 159 členů. ČR je mezi nimi od roku 1995.

Rusko v minulosti EU upozornilo, že jej znepokojují unijní opatření, včetně restrikcí týkajících se kontroly ruského Gazpromu nad jeho majetkem v Evropě.