Další síť je v Česku, Yelp má dostat tuzemské podniky do map Applu

Praha - Jít do neznámé restaurace bez doporučení už lidem často nestačí – stále víc jich hledá rady na internetu. Na to sází sociální síť Yelp, která teď oficiálně vstupuje i do Česka. Začíná v Praze, ale chce působit všude. Na úspěch jí má stačit jediný zaměstnanec v republice, počítá ale s mnoha uživateli, kteří budou obsah rozvíjet. Už teď dělá všechno pro to, aby se vyhnula falešným recenzím - tedy takovým, které za peníze podniky vychvalují, nebo naopak kritizují.

Měsíce před oficiálním vstupem probíhaly důkladné přípravy - Yelp hledal co nejvíc recenzentů, kteří připraví start sítě. Domluvil se s desítkami, údajně jde o dobrovolníky. Každý zveřejnil a dál zveřejňuje hodnocení různých podniků. O komentářích a bodování služeb totiž síť je, a to od restaurací - o těch lidé hledají informace nejčastěji - přes obchody s jídlem nebo čímkoliv jiným až třeba po psí salony. Díky síti se takové informace o českých podnicích objeví i v mapách Applu, se kterým Yelp spolupracuje.

Teď nabízí například skoro 1 900 recenzí českých restaurací a většinu z nich připravili právě tito domluvení „brigádníci“. Od svého oficiálního spuštění se ale síť chce spoléhat na široké publikum, které by mělo dodávat příspěvky ještě výrazně rychlejším tempem. Hodnocení píšou sami uživatelé. Očekávají za to stejnou protislužbu: tedy že budou vědět o kvalitě nabízeného servisu, aniž by ho museli sami zkoušet.

Yelp ale ukazuje i mapu podniků, u kterých zatím žádné posouzení od uživatelů nemá. To má pomoct jak s hledáním nejbližší požadované služby, tak i s jejím jednodušším hodnocením.

Každá pátá recenze je asi placená

Otevřenost v tom, že hodnocení může psát kdokoliv, ale nabízí možnosti pro recenze na objednávku. Na podobně fungujících serverech se běžně objevují uživatelé, kteří za peníze šíří pozitivní informace o svém zaměstnavateli nebo negativní zprávy o konkurenci. Yelp se s takovým problémem potýká od začátku.

„Bereme to tak vážně, že Yelp filtruje asi 20 procent hodnocení. Takový záznam není smazaný, ale objevuje se na konci stránky označený jako filtrovaný. Do bodového hodnocení v počtu hvězd u služby se ale nezapočítává,“ vysvětluje pro portál ČT24 Elliot Adams, evropský PR manažer sítě. Podle něj funguje filtr podobně jako spamový koš v e-mailu. Může tak občas zachytit reálná hodnocení - stejně jako propustit ta objednaná. Na jeho podobě neustále pracují odborníci ve firmě, kteří se stále snaží vylepšit jeho automatický algoritmus. 

Češi přijímají podobné služby většinou bez problémů - převážně na internetu vybírají třeba i dovolenou a radit si nechají i od webových srovnávačů cen. Velký zájem mají právě i o výměnu informací a recenze na internetu. Podle výzkumné agentury Incoma GfK už teď víc než pětina internetové populace aktivně využívá v rámci svého rozhodovacího procesu sociální sítě, jako je Facebook, různé blogy nebo diskusní fóra.

Práce na notebooku
Zdroj: ČTK
Autor: imago stock&people

Z Prahy do celé země s jedním člověkem

Yelp začal s Prahou, která je jednou z deseti nejpopulárnějších destinací v Evropě. Teď jsou u hodnocených míst české recenze, s turisty by ale měly přibýt i ty cizojazyčné. „Stane se centrem budování Yelp komunity v České republice. Yelpovat ale lze kdykoliv v každém koutku země,“ uvedla Miriam Warrenová, viceprezidentka sítě pro nové trhy. V okolí Yelp působí už i v Polsku nebo Německu.

V Česku zatím nemá plány pro to, kolik uživatelů nalákat. Zástupci jen uvedli, že firma chce vystavit významnou komunitu. K přesvědčování podniků i přispěvatelů jí má stačit jen jeden zaměstnanec. „V Praze budeme najímat lokálního komunitního manažera. Jeho prací bude rozšiřovat Yelp mezi zákazníky a obchodníky. Jak bude růst počet uživatelů, bude stoupat i počet recenzí a fotek,“ domnívá se Adams. Tomu má pomoct i přístup přes mobilní aplikace.

Úspěch? Nejistý

I přes důkladnou přípravu před spuštěním je ale síť podle některých zatím nedokonalá. Aby mohla podniky a jejich umístění na mapě ukazovat, jejich databázi koupila od jiné firmy. Seznam ale místo skutečných provozoven často uvádí místa podnikání, tedy nejčastěji adresu, na které podnikatel bydlí. „Jsem rád, že služba dorazila, ale na mojí mapě jsou zatím jen samé soukromé osoby v rodinných domcích a minimum restaurací,“ stěžuje si například uživatel Glademist.

Yelp ve Spojených státech získal oblibu podobně jako Facebook. Měsíčně ho používá 102 milionů amerických uživatelů, a to tak často, že každou vteřinu mobilní aplikace služby někomu ukáže, jak se dostat do určité restaurace nebo obchodu. Firma loni vstoupila i na newyorskou burzu a prodejní cena jejích akcií roste. V Česku začala působit jako ve 22. zemi. Tady ale musí návštěvníky a inzerenty teprve získat. Společnosti si mohou připlatit za to, že se při hledání nabídka jejich služeb zobrazí jako první. 

Není ale jediným projektem, který se na hodnocení podniků zaměřuje. Celosvětově jde podobně použít třeba TripAdvisor nebo Foursquare, mezi českými patří k nejoblíbenějším Scuk. U cizinců žijících v Česku je oblíbený web Expats, na kterém jsou recenze také jednou ze služeb. Podobně jako Yelp funguje česká Lokola, ta ale příliš rozšířená není.