Bioetanol netáhne, přesto ho nabízí stále více benzinek

Praha - V Česku rychle přibývá čerpacích stanic, které nabízejí palivo vyrobené z kukuřice nebo cukrové řepy, tzv. bioetanol momentálně prodává asi 350 pump. Na trhu začaly operovat také další firmy, které nabízejí certifikovanou úpravu motoru - do letoška existovala jediná.

Náhražka benzinu se jmenuje E85, litr tohoto biopaliva vyjde na méně než 24 korun. Ačkoli jsou čeští řidiči ochotni jet přes celé město, aby při tankování ušetřili na litru byť jen několik haléřů, na biolíh se fronty nestojí.

Kvůli slabému zájmu se nové vozy na E85 do Česka přestaly dovážet. A tak zájemcům o tento druh pohonu nezbývá, než investovat do přestavby motoru. Ta stojí podle obsahu motoru od 8 do 12 tisíc. Podle výrobců se ale řidičům peníze vrátí už za rok a půl.

Ne pro všechny motory je ale přestavba vhodná, vyplatí se u vyšších objemů. „Mám rád větší auta, akorát byla na pováženou spotřeba,“ říká Vladimír Louček, který si svůj teréňák nechal upravit. „To auto by bylo na 100 kilometrů tak 400 korun nejméně, teď to mám za nějakých 320,“ dodává.

Z Prahy do Brna by se pan Louček ve svém voze při tankování naturalu dopravil za 800 korun, s bioetanolem za 640. S LPG by ho cesta stála ještě méně, asi 600, jenže to by si musel koupit přídavnou nádrž za 40 tisíc. Takhle tankuje E85 úplně stejně jako benzin a i ten může kdykoli doplnit.

V Česku už teď tankují E85 asi čtyři tisíce většinou přestavěných vozů. „Předpokládáme, že by trh mohl růst v řádech desítek procent ročně,“ myslí si Jiří Trnka z Českého sdružení pro biomasu. Stanic, které palivo vyrobené z cukrové řepy nebo kukuřice nabízí, totiž rychle přibývá.