Kdo může za zpoždění modernizace D1?

Praha - Už skoro dva měsíce musejí řidiči kolem 150. a 160. kilometru dálnice D1 zpomalit ze 130 na 80 kilometrů v hodině, jenže zbytečně. Na rozšíření vozovky se totiž oproti plánu nepracuje. Stavební firma OHL ŽS chce po státu další peníze. Nejdelší česká dálnice je podle ní v tak špatném stavu, že si její oprava vyžádá další práce.

Mezi Velkou Bíteší a Lhotkou dnes nepracoval ani jeden dělník, stejně jako v několika posledních týdnech. „V současné době probíhají jednání mezi Ředitelstvím silnic a dálnic, která by měla vést k řešení vzniklé situace. Do jejich ukončení se nebudeme k situaci vyjadřovat,“ prohlásila mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková.

Stavební firma chce za sanování krajnic a odvodnění podloží další miliony

Naposledy se tady stavbaři dali do práce při bourání mostů. Teď za Velkou Bíteší začíná velká blamáž a stavební firmy žádají po státu více peněz. Podle nich se totiž krajnice, které měly rozšiřovat, drolí kvůli špatnému podloží. Zpevnění a rozšíření D1 tak bude stát víc peněz.

Kdy se stavbaři k práci za směrovými deskami vrátí, zatím není jisté. Navíc kvůli zpoždění začnou s pokládáním nového povrchu zřejmě až příští rok.

Video Modernizace dálnice D1 tématem Událostí
video

Modernizace dálnice D1 tématem Událostí

Hledání viníka

Chyba se podle dopravních odborníků stala už na samotném počátku projektu modernizace. Ředitelství silnic a dálnic si mělo důkladněji zjistit, v jakém stavu dálnice je. A především - cenová nabídka byla podle některých odhadů až podezřele nízká.

Podle Jana Valentina, experta ČVUT, byl sice průzkum proveden, „ale protože všechno je limitováno penězi, tak nebyl proveden v té šíři a v té intenzitě, kterou by si taková velká investice zasluhovala.“

Vina by tak padla na investora, který však chybu uznává. Navíc stavební firma pořád ještě nedoložila, jaké problémy na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší přesně má. „Doufám, že se nám podařilo najít východisko tím, že mi bylo přislíbeno, že bude předložena dokumentace, na kterou čekáme už minimálně 14 dní,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD David Čermák.

Modernizace D1 u Velké Bíteše
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Podezřele nízká cena?

Oprava devítikilometrového úseku má stát necelých šest set milionů korun. Podle některých expertů je to ale cena příliš nízká. „Může to být i důvod pro to, aby to dodavateli dalo jakoukoli záminku k tomu, aby na tom mohl vydělat víc peněz,“uvádí bývalý ředitel české pobočky projekční firmy Mott MacDonald Jiří Petrák.

Co říká na zpoždění ŘSD?

Ředitelství silnic a dálnicŘSD bude po OHL ŽS pokutu vymáhat v každém případě, jak prohlásil v Událostech generální ředitel státní příspěvkové organizace David Čermák. Jako důvod uvedl nesplnění dohodnutého termínu. Čermák se brání také tomu, že výběr nejlevnější firmy byla chyba: „V případě, že zhotovitel nepochybí ve svých odpovědích a doloží, že je schopný za tu cenu realizovat stavbu, tak zákon ani rozhodovací praxe ÚOHS nám nic jiného neumožňuje.“


Za každý den prodlení má přitom podle smlouvy zadavatel nárok na odškodnění ve výši stovek tisíc korun. O tom, jestli bude pokutu požadovat, ale ještě rozhodnuto není. Přitom v těchto dnech ještě Ředitelství silnic a dálnic připravuje tendry pro modernizaci dalších tří úseků dálnice. Pokud všechno půjde podle plánu, mělo by se v příštím roce pracovat na sedmi místech.