Česko, pojízdné autovrakoviště Evropy

Praha - Po českých silnicích se prohánějí stále starší auta. Jejich průměrné stáří za letošní půlrok přesáhlo hranici 14 let. To bylo poprvé od konce roku 1998, jak ukazují data Sdružení automobilového průmyslu. V tuzemsku je přes 4,7 milionu registrovaných vozů a téměř 35 procent jich je starších 15 let.

Otočit klíčkem, nastartovat a odjet - notoricky známý rituál, který auta Čechů zažila možná víckrát, než by měla. A přestože v autech starších 15 let jezdí asi třetina Čechů, průměrné stáří vozu v Evropské unii je o sedm let menší. 

Jenže obecně platí, že čím starší, tím nebezpečnější. A to jak pro posádku, tak pro okolí. „Provozem starších vozidel, zejména bez katalyzátoru, zatěžujeme prostředí nebo ovzduší dvakrát více, než je evropský průměr,“ vysvětluje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. 

Alarmující jsou i statistiky. Jen v Česku polovinu nehod od začátku roku způsobila auta starší šesti let. Technická závada byla na vině ve 169 případech, přitom ve vozidlech starších deseti let zemřelo o třetinu více lidí. I tak řada majitelů nedá na starší auta dopustit. Shodují se na tom, že novější modely jsou často poruchovější, nevydrží tak dlouho a odcházejí jim součástky nebo elektronika.

Svou roli samozřejmě hraje i vysoká pořizovací cena nového vozidla. Stárnutí experti přičítají nejen nízké obnově vozového parku, ale také vysokému dovozu starších ojetin. Například v oblasti aut starších 10 let dominují ojetiny značek jako BWM, Audi nebo Mercedes. Jak vysvětlil redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel, Češi si často kupují „luxusní“ auta, ovšem staršího data výroby.