Potravinové doplňky jako díra na peníze bez jasného výsledku

Praha - Potravinové doplňky vytáhnou příliš důvěřivým zákazníkům z kapes 5,5 miliardy korun za rok. Suma navíc neustále stoupá a s ní přibývá i podvodníků, kteří nefunkční preparáty prodávají. Nejvíce se objevují reklamy na produkty, které zajistí hubnutí, růst svalů či zvětšení poprsí - falšují se reklamní snímky i recenze.

Na první pohled vypadají svědectví na internetu jako úspěšná cesta za vysněnou postavou. Jenže ve skutečnosti jde o jeden velký podvod. Žádný svalovec, který je obvykle v reklamě na produkt prezentován, totiž neexistuje - fotografie je stažená z jiných stránek a celý příběh je smyšlený.

„Je to porušení kodexu, je to nepravdivá reklama. Spotřebitelé by jí neměli věřit a tudíž by neměli věřit ani účinkům toho výrobku,“ řekl odborník na reklamu Eda Kauba.


Autentické nejsou ani takzvané ohlasy zákazníků. Ty si prodejce také napsal na míru. V určitých případech koluje jeden komentář na internetu asi v jednadvaceti verzích. „V těchto případech se často ocitáme už i mimo oblast potravinového práva. Jedná se o víceméně kriminální činnost,“ podotýká Pavel Kopřiva, mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Většina stránek tohoto typu má jedno společné - nabízejí zázraky za tisíce korun, ale není možné zjistit, kdo je vlastně prodává. Text je v češtine, cena v korunách, ale firma ve skutečnosti sídlí třeba v Rakousku. Případnou reklamaci tak zákazník musí vyřešit tam.

„Může jít o porušení zákona o ochraně spotřebitele, za což hrozí maximální pokuta až pět milionů korun,“ říká Denis Gaidoš, mluvčí České obchodní inspekce.