Šéf letových dispečerů musí vysvětlit nákladnost, odbory šikují

Praha – Po průvanu ve vedení Českých drah se další personální tahy ministra dopravy Zdeňka Žáka zatím odkládají. Podle náznaků k tomu přitom bylo v pondělí blízko. Šéf resortu si pozval ředitele podřízených státních firem a před schůzkou se povážlivě kývalo křeslo ředitele Řízení letového provozu Jana Klase. Místo odvolání mu ministr prozatím důrazně vytkl vysoké náklady podniku a požadoval vysvětlení. Spekulace o možném odvolání Jana Klase se objevily v závěru předchozího týdne.

Z výtek, které si jednotliví ředitelé na dnešním setkání vyslechli, uvedl ministr příklad vysokých nákladů s tím, že Řízení letového provozu je podle něj bezkonkurenčně nejnákladnější státní firmou. Zároveň ale připustil, že to nemusí znamenat, že ŘLP je špatně řízeno. Drahý provoz úřadu může vysvětlovat fakt, že ŘLP zaměstnává množství extrémně nákladných odborníků, což letečtí dispečeři bezpochyby jsou. „Špatnou zprávou by ale bylo, kdyby se ukázalo, že tam na nás vykukuje podobný problém jako u Českých drah,“ uzavřel šéf dopravního resortu.

Na stranu šéfa ŘLP se už postavily odbory zastupující řídící letového provozu. Podle jejich prezidenta Stanislava Mrázka by bylo odvolání Klase nepřijatelné a odbory by na takovýto krok reagovaly s „maximálním možným důrazem“.

Mrázek v dnešním prohlášení tvrdí, že nechápe ministrovu kritiku vzhledem k tomu, že příjmy ŘLP nejsou z peněz daňových poplatníků a ušetřené peníze nemohou putovat do rozpočtu. „Naopak se formou snížení přeletových poplatků vrátí leteckým společnostem,“ napsal Mrázek. Žákovy výroky podle něj svědčí o „nepříliš detailní“ znalosti problematiky.  

Stanislav Mrázek, odborová organizace řídících letového provozu:

„V současné době by z našeho pohledu nebylo správné, aby se prováděly do Řízení letového provozu nekompetentní zásahy.“


Na rozdíl od Českých drah, které vloni skončily zejména kvůli potížím s nákladní dopravou ve ztrátě 1,6 miliardy korun, Řízení letového provozu je ziskové. Státní podnik vloni zvýšil zisk o pětinu na 336 milionů korun. Navíc tu probíhá obří tendr na nový počítačový systém, který bude pomáhat řídit letadla nad Českem. Jeho cena se odhaduje až na miliardu korun.

V zákulisí se mluvilo i o možném odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka. I on ve svém křesle zatím zůstává. „Na schůzce nezazněly žádné komentáře vůči mému setrvání či nesetrvání v pozici,“ řekl Čermák. Od nástupu Žáka na ministerstvo už padlo 5 členů dozorčí rady Českých drah, 4 lidé v jejich představenstvu a také generální ředitel Petr Žaluda.

Hlavním cílem setkání mělo být podle Žáka nastavení způsobu, jak mají jednotlivé úřady být řízeny. „Ti, kteří řídí firmy, mnohdy nedostávali jasné zadání,“ uvedl Žák s tím, že podle něj se v minulosti v této oblasti choval stát značně neracionálně a dnešní setkání mělo napomoci k tomu, aby vše opět fungovalo normálně. Klas k tomu doplnil, že se podobné schůzky mají konat pravidelně. Ministr se prý taktéž chystá postupně navštívit všechny úřady pod správou ministerstva.