Aerolinky fúzují, aby se vyhnuly krachu

Praha - Doznívající světová finanční krize doléhá zejména na evropské letecké společnosti. Lidé nemají kvůli nedostatku peněz o létání takový zájem. Například německé Lufthanse se propadá zisk už druhé čtvrtletí za sebou, a to dokonce o 27 procent. Aby se aerolinky záporným číslům vyhnuly, pouští se postupně do restrukturalizací.

Lufthansa musela provést v prvním čtvrtletí rozsáhlou restrukturalizaci a věří, že díky ní se jí ještě tento rok podaří tržby zvýšit. Její součástí je propuštění zhruba 3 500 pracovníků a předání provozu krátkých letů do rukou dceřiné společnosti Germanwings. 

Lufthansa přitom není jediná společnost, která podniká záchranné kroky. Španělská Iberia se už spojila s British Airways. Zatím se jí to osvědčilo. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku klesla ztráta Iberie na 35 milionů eur z loňských 93 milionů. Společnost pod názvem International Airlines Group má podle odhadů roční tržby až 12 miliard liber. Svou velikostí se řadí právě za Lufhtansu a nadnárodní Air France – KLM. 

Petr Kováč, investiční bankéř, Patria Finance 

„Letecké společnosti už se naučily žít v novém prostředí a dá se říct, že už se přestává mluvit o krizi… V posledních šesti měsících celkově dochází k oživení letecké dopravy, a to nejen v Austrálii a Pacifiku, ale i v Evropě.“


„Je to čím dál lepší. Jsme svědci velkého zlepšení, a to hlavně díky novým linkám. Britům přináší spojení s Iberií hlavně nové možnosti létat do destinací v Jižní Americe,“ míní letecký expert Howard Wheeldon. 

Leteckou dopravu v dobách krize nejcitelněji zasáhly zejména ztrátové krátké lety a drahé palivo. Společnosti neobstály v konkurenci s vysokorychlostními vlaky nebo výrazně levnější autobusovou dopravou.