V Rijádu se staví metro budoucnosti za nejméně 439 miliard

Rijád - Saúdskou Arábii čekají revoluční změny v dopravě. Hned tři velká města, Mekka, Jeddah a metropole Rijád chtějí posílit síť hromadné dopravy a zavést linky metra. V hlavním městě, kde žije skoro pětina obyvatel pouštní země, má metro jezdit do konce desetiletí. Kontrakty na výstavbu metra za celkem 22,5 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 439 miliard korun) rozdělila arabská země mezi tři zahraniční konsorcia už na konci července.

Od roku 2018 má křižovat Rijád šest linek metra. Dohromady budou měřit skoro 180 kilometrů a při plném vytížení by měly denně přepravit přes 3,5 milionu cestujících. V metru budou jezdit elektrické soupravy s automatizovaným řízením, tedy bez strojvůdce, jak je to už několik let běžné například v Německu nebo Kanadě. 

K posilování hromadné dopravy ale města a stát tlačí i jiný důvod, a to vyšší poptávka po ropě, zejména pro osobní automobily. Denně země spotřebuje zhruba půl milionu barelů ropy, dalších osm milionů pak jde na export. Do deseti let by ale při současném nárůstu spotřeby musel stát vývoz výrazně omezit, aby měl dost pro sebe, a příjmy z ropy by mu značně klesly. 

Khalid bin Bandar bin Abdulaziz, rijádský princ a guvernér oblasti

„Podle propočtů se během deseti let jen populace Rijádu zvýší ze šesti na 8,5 milionu obyvatel. Metro tak bude víc než nutností - abychom ulehčili jak přeplněným ulicím, tak životnímu prostředí a snížili znečištění a hlavně poptávku po palivech.“ 


Posílení hromadné dopravy by navíc mělo mít i vedlejší sociální efekt - přinese práci a usnadní cestování milionům obyvatel, kteří žijí na hranici chudoby. Polepší si přitom zejména ženy, které v zemi nemohou získat řidičský průkaz a řídit auto. 

Podle tamní vlády mají práce na konečné podobě projektu začít okamžitě, výstavba pak započne v prvním čtvrtletí příštího roku. Největší zakázku získalo konsorcium vedené americkým stavebním gigantem Bechtel Corp., které vybuduje dvě linky za 9,45 miliardy dolarů. Kontrakt za 7,82 miliardy dolarů na tři linky má skupina vedená španělskou Fomento de Construcciones y Contratas. Třetí zakázku za 5,21 miliardy dolarů dostalo seskupení v čele s italskou Ansaldo. 

Přehlídka moderní architektury

Návrh uzlové stanice přitom vyhrála britská architektka Zaha Hadid. Z jejích návrhů je zřejmé, že vznikne velkorysý futuristický prostor plný moderních technologií a drahých materiálů. Stanici Olaya si pak německá architektonická kancelář Gerber představuje jako vzedmutou dunu pokrytou palmami. 

  • Rijádské metro od Zahy Hadid
    Rijádské metro od Zahy Hadid zdroj: Zaha Hadid
  • Rijádské metro od Zahy Hadid
    Rijádské metro od Zahy Hadid zdroj: Zaha Hadid