Dálniční známky za oknem minulostí? Možná je nahradí kamery

Praha - Ministerstvo dopravy přemýšlí o tom, že zruší papírové dálniční známky. Chce tak ušetřit na jejich distribuci, která ročně přijde na čtvrt miliardy. Nástupcem kuponů by mohl být kamerový systém, který pozná registrační značku auta a zjistí, jestli řidič zaplatil. Podobně funguje kontrola například v Maďarsku. Ve hře jsou ale i další varianty, které právě prověřuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Ve hře je přitom i technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách, potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Elektronizaci kuponů naproti tomu využívá Maďarsko, kde se využívá kamerový systém rozpoznávající registrační značky. „To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku,“ říká generální ředitel SFDI Tomáš Čoček. Fond má totiž v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Stát marně hledá vhodného distributora známek

Stlačit dolů cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů dálničních známek se fondu už dvakrát nepodařilo. Proto musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Sznapka

Možné úspory u podobných technologií v Česku mají být známy až po vyhodnocení studie proveditelnosti. To však nebude dříve než na podzim. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat a hlavně zaznamenávat značky všech projíždějících osobních aut neumí. 

Papírové kupony měly původně od roku 2011 nahradit tzv. elektronické viněty. Ty fungují na podobném principu jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci ale tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali jeho finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Jen v loňském roce ale fond na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.