Elektronika, oblečení i pavouci: Pravidelní cestující na ruzyňském letišti

Praha – Ruzyňské Letiště Václava Havla má většina lidí spojené hlavně s odjezdem na dovolenou, zároveň je to ale místo, kam doráží do České republiky obrovské množství zboží a jiné výrobky zase zemi opouští, aby si je mohli koupit zákazníci v zahraničí. Nejvíc se přiváží elektronika, oděvy a potraviny a naopak vyváží se hlavně sklo a strojírenské výrobky. Víc než třetina zboží přitom putuje na pravidelných linkách s cestujícími. Objem přepraveného nákladu přitom rok od roku roste, jen loni to bylo téměř 80 tisíc tun, což je za posledních deset let dvojnásobek.

Výjimkou v nákladovém prostoru letadel nejsou ani živá zvířata a také počet zvířat, která aerolinky přepravují, neustále roste. Třeba České aerolinie jen v prvním pololetí letošního roku přepravily 300 takových zásilek, v každé zásilce přitom může být i víc zvířat.

Letadlem se dopravují psi, sloni nebo gorily a ve velkém také hmyz. „S jedovatými pavouky se manipuluje tak, že jsou zabalení v krabici od mýdla s provrtanými otvory, aby mohli dýchat. Krabice od mýdla je vložena do dalších krabic a to je přebaleno kartonovou krabicí,“ vysvětlil jeden z pracovníků cargo služeb na Letišti Václava Havla Dalibor Zeman.

Objem zboží, které projde Letištěm Václava Havla, se za posledních deset let téměř zdvojnásobil. Ještě v roce 2002 to bylo 45 tisíc tun, loni se už číslo blížilo osmdesáti tisícům tun. „Naše představa je taková, že se v horizontu pěti let dostaneme ze dvou na pět procent v podílu nákladových letů na celkovém provozu,“ přiblížil generální ředitel letiště Jiří Pos.  

V současné době do Prahy létá pět čistě nákladových aerolinek, dvě největší z nich vozí každý týden zboží z Tchaj-wanu a Šangaje. „Obě společnosti provozují Boeing 747 v cargo verzi. To znamená, že to letadlo je naráz schopno odvézt až 150 tun zboží,“ dodal Pos. V budoucnu by se příliv zboží měl ještě zvýšit. Napomoci by tomu mohla i společnost Korean Air, která se letos stala spolumajitelem ČSA.