Z e-shopů půjčovny zdarma? Zákazníci mají nový trik

Praha - Internetovým obchodům přibývá zákazníků, kteří si z nich dělají bezplatné půjčovny. Zneužívají totiž právo koupenou věc do čtrnácti dnů vrátit bez uvedení důvodu. Koncem prázdnin se to týká hlavně campingového vybavení. Lidé si také tímto způsobem půjčují navigace, profesionální fotoaparáty nebo i obleky, které často vracejí špinavé. E-shopy se pak – mnohdy úspěšně – snaží použité zboží prodat se slevou. Pokud je ovšem výrobek vyloženě poničený, nezbývá než ho zlikvidovat.

Zdroj: ČTK/imago stock&people/ Autor: imago stock&people

Sankce zákazníkům nehrozí

Pořídit celou dovolenkovou výbavu na internetu má jednu nespornou výhodu: všechno zboží, tedy i to použité, může klient automaticky vrátit. Před létem plní reklamační oddělení e-shopů hlavně spacáky a stany. „Zákazníci ale třeba vrací i notebook, kde už jsou nainstalované nové programy,“ podotkl generální ředitel Mall.cz Marek Liška.

V jakém stavu má klient výrobek do obchodu přinést, zákon nedefinuje. Může ho ovšem vrátit maximálně do dvou týdnů od převzetí. „A to bez jakýchkoli podmínek, jakýchkoli sankcí. Nemusí sdělovat žádný důvod,“ konstatoval koncipient advokátní kanceláře Šustek & Co. Karel Hlaváček.

Oblek
Zdroj: ČTK/imago stock&people
Autor: imago stock&people

Lhůta existuje proto, aby si klient mohl mikinu vyzkoušet a fotoaparát osahat. Kamenné obchody přitom takovou povinnost nemají.

Lidé si dovolují pořád víc

Jenže část klientů si právo vykládá po svém – zboží chtějí využít a obratem vrátit. „Zákazníci si zboží vezmou například na jeden den a snaží se ho už druhý den vrátit. Poslední dobou jsou více asertivní,“ poznamenal Jan Vácha, místopředseda představenstva Blažek Praha.

I jediný plesový večer se ale na obleku může podepsat. V lepším případě je jen zpocený nebo špinavý, v tom horším pak i poškozený. „Největší problémy bývají v sedacích partiích. Tam zejména u silnějších postav dochází k prodření,“ řekl Vácha. Zničené šaty poté míří do likvidace.

Použité zboží prodávají e-shopy se slevou – podle míry poškození jde o 10 až 30 procent. Zájem o použité zboží je přitom veliký. Pro věci označené štítkem „rozbaleno“ zřizují e-shopy celá nová oddělení.