Šejkové oživují maďarské aerolinky. Místo Emirates ponesou jméno Sólyom

Praha - Na maďarský letecký trh vstupují nové aerolinky Sólyom. Stojí za nimi trojice maďarských byznysmenů a hlavně štědří partneři z Ománu a Spojených arabských emirátů. Jejich cílem je nahradit zkrachovalého národního dopravce Malév, který oznámil svůj konec loni v únoru. Mnoho expertů však odhaduje, že na trhu přežijí sotva pět let.

Ambice Sólyom Hungarian Airways totiž nejsou vůbec skromné. Provoz svého předchůdce chtějí nové aerolinky dohnat za 12 měsíců. A v roce 2014 už plánují přepravit tři miliony cestujících, o pět let později pak dokonce osm milionů. „Do dvou týdnů chceme rozjet náš on-line prodej. Chceme, aby každý věděl o našich destinacích, pro začátek jich bude 22,“ říká generální ředitel Sólyomu József Vágó. 

Letos by měly mít aerolinky k dispozici šest letadel, příští rok dvojnásobek. A do pěti let se jejich flotila rozroste na celou padesátku. Experti jsou ale vůči jejich plánům hodně skeptičtí. „Existuje zde určité vakuum na trhu. Většinu této mezery už ale zaplnili jiní,“ vysvětlil odborník na leteckou přepravu Peter Morris z londýnské společnosti Ascend Aviation. 

Aerolinky Sólyom
Zdroj: Sólyom Hungarian Airways

Gabor G. Varga, expert na letecký průmysl

„Největší otázkou je, kdo bude s touto leteckou společností cestovat - a to nejen se Sólyom, ale i ostatními maďarskými aerolinkami. Po krachu Malévu v únoru 2012 zaplnily díru na trhu levné letecké společnosti a mezinárodní aerolinky. Jestli je to pravda, se ukáže hned.“ 


Zmar, nebo raketový start?

Nad ambiciózními plány se pozastavuje i studie poradenské firmy Capitol Consulting Group. Po rozboru zveřejněných čísel odhaduje, že se aerolinky dostanou do velké ztráty. A do roku 2017 skončí. Černým scénářům nahrává i fakt, že se většina malých leteckých společností na středoevropském trhu potácí v hluboké krizi. 

Šéf Sólyomu ovšem věří, že aerolinky budou téměř okamžitě od svého nastartování v zisku. Firma přitom nehodlá soutěžit s nízkonákladovými společnostmi, chtěla by se stát prémiovou aerolinkou především pro byznysmeny. Generální ředitel Vágó ubezpečil, že finanční zdroje jsou zaručeny. První lety mají směřovat do Bruselu, Londýna, Paříže, Milána, Frankfurtu, Stockholmu a Amsterodamu.