Finančním zprostředkovatelům není nic svaté, pokut přibývá

Praha - Česká národní banka (ČNB) loni udělila pokuty celkem 26 finančním zprostředkovatelům a letos očekává číslo ještě vyšší. Většinou se jednalo o špatné investice nebo o případy, kdy společnosti nabízely pojištění výhodná pro ně, ale už ne pro klienty. Často také lidem zamlčovaly důležité informace.

Zdroj: ČTK/imago stock&people Autor: imago stock&people

Třeba Josef Pražák chtěl vydělat na burze, teď se ale soudí, aby nepřišel úplně o všechno. Krátce poté, co prodal firmu, oslovila ho investiční společnost, že mu peníze na účtu zhodnotí. „Když jsem argumentoval, že tam může dojít i ke ztrátám, tak se v podstatě smáli, že přece umí rozložit portfolio. Samozřejmě realita byla úplně jiná,“ konstatoval Pražák.

Firmy se zaměřují na laiky

Během tři čtvrtě roku přišel o miliony, a to nejen kvůli ztrátám z investování, ale i proto, že za každý nákup zaplatil poplatek za vyřízení. Obchodovat mu firma doporučovala i několikrát denně. „Orientují se na zákazníky, kteří nejsou profesionálové, tedy vědí, že existuje burza, ale nemají žádné znalosti,“ podotkla advokátka Věnceslava Holubová.

Nejde přitom jen o investice. Klienty klamou podle státního dozoru i někteří prodejci pojištění. Nejčastěji klientům zamlčí důležitou informaci – například na které výjimky se smlouva nevztahuje. Nebo jim vnucují nevhodný produkt, který je třeba vzhledem k jejich finančním možnostem příliš drahý.

Firma
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/N. Hochheimer
Autor: CHROMORANGE

Potřeba jsou legislativní změny 

„Certifikace finančního poradce neexistuje, jejich odpovědnost není jasně definována. Zákon zná pouze investičního a pojišťovacího zprostředkovatele,“ upozornil Vít Kalvoda, ředitel analytické společnosti TANK.

Marcela Kotyrová, manažerka komunikace a vzdělávání, Česká asociace pojišťoven:

„V poslední době přibývá případů, kdy lidé oslovují klienty s nějakými produkty, nabízejí levné pojištění a představují se jako lidé, kteří mají oprávnění České asociace pojišťoven. My přitom neposkytujeme zprostředkovatelskou činnost.“


Lidé by si měli v první řadě vybrat sami

„Klient by si měl vybírat sám, jestliže ho vyhledá nějaký zprostředkovatel, potom je třeba pečlivě zvážit, zda skutečně nové produkty potřebuje,“ řekla členka bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová. Na první schůzce by neměl poradce hned nutit klientovi smlouvu, ale představit mu hlavně alternativy, které by pro něj mohly být vhodné.

Jen za první polovinu roku ČNB potrestala sedmnáct finančních zprostředkovatelů. Celková výše pokuty přesáhla 6 milionů korun. Česká národní banka ale finanční trh jen dozoruje. Pokud chce klient svoje peníze zpátky, musí se obrátit na soud. Získat odškodnění přitom vůbec není snadné.

Video Události: Pokuty ČNB a podvedení klienti
video

Události: Pokuty ČNB a podvedení klienti