Moskevský letecký veletrh: Demonstrace síly a technologií

Moskva - V hlavním městě Ruska dnes začal Mezinárodní veletrh letectví a kosmonautiky. Rusové představují nejnovější vojenskou techniku. K vidění bude ale i nový model kosmické lodi. Početné je i zastoupení českých firem, které mají na tamním trhu dobrou pověst. Své místo na trhu nebo spíš ve vzduchu si zde vybojoval například kunovický L 410.

Nová kosmická loď i demonstrace bojové síly

Letět na Měsíc a později i na Mars? Ruská kosmická agentura zvláště o prvním cíli mluví stále častěji. Pro pilotované lety přichází po téměř padesáti letech s novým typem lodi. Místo Sojuzu by měli kosmonauté letět v zatím bezejmenné lodi nové generace, připravena k letu by mohla být už za pět let.

Mezinárodní veletrh je současně velkou příležitostí pro ruské armádní letectvo, které tu představuje svá letadla a vrtulníky. Chloubou vzdušných sil je dvoumístný bitevní vrtulník KA 52 Aligator používaný hlavně speciálními jednotkami.

  • Výzbroj vrtulníku KA 52 Aligator zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498559.jpg
  • Vrtulník KA 52 Aligator zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498562.jpg
  • Ruský Jak 130 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498555.jpg
  • Suchoj SU 35 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498557.jpg

„Vrtulník je určen pro bojové akce všeho druhu, ve dne i v noci, za jakýchkoliv povětrnostních podmínek,“ hrdě říká marketingový ředitel společnosti Sergej Sajgonov.

Rusové na prestižním veletrhu demonstrují svou sílu ve vzduchu. Ať už je to lehký podzvukový bojový letoun páté generace Jak 130, anebo Suchoj SU 35.

Místo má na veletrhu i Česko

Mezi 45 zeměmi svůj letecký průmysl představuje i Česko. „Rusko jako takové si uvědomuje, že do nových leteckých programů je nutné jít s vyspělými partnery. Nejen Aero i ostatní české letecké firmy mají Rusku co nabídnout,“ říká prezident Svazu českého leteckého průmyslu Ladislav Šimek.

Populární zvláště v ruských regionech na Sibiři je kunovický L 410.

L 410 - čerpáno z www.let.cz

Sériově vyráběný celokovový hornoplošník L 410  je poháněný dvěma turbovrtulovými motory GE H 80-200 a je určen pro přepravu až 19 cestujících, nákladu nebo pro speciální mise. Letouny řady L 410 jsou provozovány ve více než 50 zemích, na pěti kontinentech světa, přičemž největší část byla dodána do Ruska a dále pak do Afriky, jihovýchodní Asie, Jižní Ameriky, ale také do Evropy. Doposud bylo vyrobeno více než 1 100 kusů.  V současné době vyráběný model L 410 UVP E20, který je nyní nejpokročilejší verzí předcházejících letounů řady L 410, je známý svými vynikajícími vlastnostmi.

České firmy jsou považovány za solidního partnera. V boji s ruskou a ukrajinskou konkurencí obstála i První brněnská strojírna, která dodává startovací jednotky pro ruské vrtulníky. Na létání v Rusku početných cvičných letounů L 39 se podílí rovněž česká firma.

  • L 410 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498564.jpg
  • L 410 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498565.jpg
  • V Rusku prorazila i První brněnská strojírna zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4986/498566.jpg
  • L-39 Albatros zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3235/323415.jpg

„Obraty nejsou typu atomových elektráren, ale můžeme mluvit o milionech euro ročně,“ říká Zdeněk Prokop, generální ředitel Aero trade.

Ruský trh nabízí velké možnosti. Proto jsou české firmy na veletrhu letectví a kosmonautiky poprvé zastoupeny v rekordním počtu.