Vadí vám reklama na webu? Tak ji zakažte

Praha - Reklamou nejsou zahlcené jen ulice nebo úseky podél silnic, ale také internet. Podle průzkumu agentury PageFair, která monitorovala blokaci reklam na několika stovkách webů, ji záměrně nezobrazuje asi třetina uživatelů.

Jedna internetová stránka totiž může obsahovat i desítky reklamních sdělení. Blokovat je na internetu chtějí především pokročilí uživatelé počítače. Ostatní mnohdy ani netuší, že taková možnost existuje. A to i přesto, že samotná instalace programu je rychlá a nenáročná. „Pro člověka, který to dělá poprvé, je to otázka 20 až 30 vteřin. Podle toho, jak rychle kliká,“ říká IT specialista Jan Juříček. 

Nejčastěji si lidé program na filtrování reklamního obsahu zapínají na stránkách s on-line hrami nebo na webech určených pro IT odborníky. Pokud jde o samotné prohlížeče, nejvíce omezují nežádoucí inzeráty lidé surfující přes Firefox, Chrome a Operu.

Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti:

„Podle našich dlouhodobých výzkumů jsou lidé reklamou na internetu přesyceni – jde o polovinu populace. Rozdíly jsou ve věkových kategoriích. Mladí lidé ji daleko lépe snášejí než ti starší. Nejvíc přitom lidem vadí reklama, kterou nechtějí, tedy vyskakovací okna. Především pokud spěchají, tak je to zdržuje.“


Čím méně zobrazené reklamy, tím hlasitěji na sebe bude upozorňovat

Když si uživatel reklamu skryje, začne začarovaný kruh. Reklama totiž weby s obsahem zdarma živí, a když se na ni lidé nedívají, musí být o to agresivnější a mnohdy i hlasitější. „Aktivní reklamu, která přehrává zvuky, bych zakázal zákonem,“ dodává Juříček. K tomu se zatím na internetu neschyluje. 

Zákon ale myslí třeba na příliš hlasité televizní spoty, za které může od 1. července letošního roku padnout i pokuta. Hlasitá a agresivní reklama ale stejně na Čechy nepůsobí. „Češi mají rádi vtipné reklamy a reklamy, u kterých se pobaví. Problém u vtipných reklam, které bývají označovány za kreativnější, je, že když už ten vtip slyšíte po páté nebo po šesté, už vám to tolik vtipné nepřijde,“ vysvětluje šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Václav Sochor. Teprve dokola opakované inzertní sdělení ale plní svůj účel a zadavatelům skrz zákazníky vydělává peníze.